Webwinkel software voor MKB

Waarom je door te adverteren op Facebook juist geld kan verliezen

Als je fans op Facebook wilt krijgen, lijkt adverteren misschien wel het meest logische ding om te doen. Maar met de recente wijzigingen in het algoritme van Facebook krijg je misschien niet waar voor je geld. Hieronder lees je waarom, en wat je in plaats daarvan kan doen.

Geld verliezen met Facebook

Facebook is verreweg het populairste social media platform, met 1,32 miljard dagelijkse gebruikers. Gemiddeld zal elk van die mensen ongeveer 50 minuten per dag online zijn.

Dat maakt het op papier een geweldige plek om geld in reclames te investeren.

Maar gebruikers melden dat dat niet helemaal het geval is.

Terwijl Facebook een groeiend aantal gebruikers heeft, heeft CEO Mark Zuckerberg plannen om minder reclame te maken.

Gedurende enkele jaren lag het organische bereik (waar organisch hier onbetaald betekent) op ongeveer 10%. Dat betekende dat Facebook je berichten zou promoten op slechts 100 mensen als 1.000 mensen je Facebook-pagina leuk vonden.

Die 100 mensen zouden als een soort steekproef fungeren. Als genoeg van hen je bericht leuk vinden en erop reageren (zoals een tekstbericht, foto, advertentie, artikel, link, enzovoort), zou Facebook het aan meer mensen laten zien. Deze test is ontworpen om ervoor te zorgen dat alleen interessante inhoud door de site wordt gepromoot.

Als er niet genoeg mensen interactie hadden met de post, zou Facebook deze niet meer aan je fans laten zien via hun tijdlijnen of startschermen. Ze kunnen alleen je berichten zien door rechtstreeks op je pagina te klikken, wat de meeste mensen nooit doen.

Dus waarom maakt dit uit?

Ten eerste kunnen je berichten mogelijk niet worden bekeken door mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn. Ten tweede is het bijna onmogelijk om berichten te plaatsen voor mensen die nog niet geïnteresseerd zijn.

Het organisch bereik is nu veel verder gedaald. Facebook heeft echter een nieuwe double-opt-in functie gemaakt om dit te compenseren. Het is lastig en een beetje ingewikkeld: mensen zullen je pagina leuk moeten vinden en vervolgens je pagina moeten selecteren als 'zie eerst' in hun nieuws-feedinstellingen. Zelfs dan komen je berichten mogelijk niet op hun tijdlijnen.

Het klinkt misschien verrassend, maar Facebook is niet de enige die adverteerders aanpakt. Het is erg waarschijnlijk dat de meeste sociale-mediasites binnenkort vergelijkbare stappen zullen nemen.

Veel van de veranderingen op Facebook zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat je je geld aan advertenties uitgeeft.

Facebook is immers een bedrijf. Advertenties beloven een boost te geven aan je betrokkenheid, van de kleine 'organische' groep fans die je berichten mogelijk zien naar een veel hoger aantal.

Maar veel gebruikers melden dat advertenties gewoon niet voor hen werken.

Dit is waarom Facebook-advertenties 'kapot' zijn

Facebook vecht al jaren tegen 'click farms'. In een aantal ontwikkelingslanden krijgen mensen 1 dollar per 1.000 pagina's die ze leuk vinden. Een eenvoudige google-zoekopdracht toont je tientallen diensten die je kunt betalen in ruil voor die likes.

Het probleem met likes van click farms is dat ze betekenisloos zijn. Ze worden nooit in sales omgezet en resulteren niet in betrokkenheid bij je berichten.

Houd er rekening mee dat Facebook je berichten 'test' op basis van het aantal mensen dat met hen in contact komt, niet met het aantal mensen dat je pagina volgt. Een pagina met 100 volgers maar 1000 vind-ik-leuks op elke post is veel succesvoller dan een pagina met 1000 volgers, maar slechts 100 vind-ik-leuks op elke post.

Als je nep-likes van derden koopt, worden je berichten naar bots gestuurd. Je krijgt geen daadwerkelijke verkoop en de kans dat je echte klanten je berichten zien zal dalen.

Het voor de hand liggende alternatief is om binnen Facebook geld uit te geven om 'authentieke likes' te krijgen, maar zelfs dat is een grijs gebied.

Kijk eens naar de advertentie die ik hier heb opgenomen: deze post is bijna 200 duizend keer bekeken. Dat betekent dat het bedrijf heeft betaald om het voor bijna 200 duizend mensen te plaatsen. En toch zijn er slechts 82 mensen bij betrokken. Dat is een engagementniveau van 0.04. En de kans is toch groot dat dit bedrijf alles heeft gedaan wat Facebook heeft aanbevolen. Dus wat gebeurt er?

Een experiment

In 2012 bedacht BBC-technologiecorrespondent Rory Cellan-Jones een experiment. Hij creëerde een Facebook-pagina genaamd 'virtual bagel' en gaf $10 uit aan Facebook-advertenties. Binnen 24 uur had hij 1.600 likes op zijn pagina. En toch bevatte de pagina niets van waarde. Het klopte niet.

ANadat hij door de mensen had geklikt die van zijn pagina hadden gehouden, besefte Cellan-Jones dat de meeste van hen afkomstig waren van mensen die voor click farms werkten. Velen van hen hadden duizenden pagina's leuk gevonden. Hij had dezelfde volgers gekregen die hij zou hebben met behulp van een app van derden. De kans is dus groot dat veel van de gebruikers die de bovenstaande advertentie hebben gezien geen echte Facebook-gebruikers waren.

Dat betekende dat gebruikers die Facebook-advertenties kochten nog steeds valse volgers kregen en meer zouden moeten betalen om berichten aan echte fans te promoten.

Als je nog steeds twijfelt over de effectiviteit van Facebook-advertenties, overweeg dan dit: het Amerikaanse departement van buitenlandse zaken heeft $ 630.000 betaald om twee miljoen fans te werven. Ze realiseerden zich later dat hun engagement slechts 2% was.

Likes van click farms zijn betekenisloos. Ze worden nooit in sales omgezet en resulteren niet in betrokkenheid bij je berichten.

    Klik om te tweeten

Dus wat kan je doen?

De meeste adverteerders melden dat betalen voor likes zich niet omzet naar sales voor hen.

Als je echter nog nooit voor likes hebt betaald, kan het de moeite waard zijn om je berichten te boosten naar bestaande fans. Op die manier zullen de echte mensen die je pagina leuk hebben gevonden meer zien van wat je aan het maken bent.

Maar als het je doel is om verbinding te maken met nieuwe klanten, niet bestaande, lees dan verder.

Hoe krijg je echte betrokkenheid (gratis).

Dus hoe kan je echte likes krijgen, en op zijn beurt meer verkopen? Het antwoord is Facebook-groepen, waar mensen met dezelfde interesses verbinding kunnen maken.

De beste, meest betaalbare manier om likes te krijgen die actief betrokken zijn bij je pagina en producten is via die Facebook-groepen. Hier is hoe:

1. Voer een zin in die van toepassing is op je bedrijf in de blauwe zoekbalk bovenaan op Facebook. Je zult zien dat een aantal individuen, pagina's en groepen zullen verschijnen.

 

2. Doorzoek 'bekijk alle resultaten' en blijf het zoeken verfijnen. Je wilt mensen vinden die in je regio zijn gevestigd en wiens leden mogelijk geïnteresseerd zijn in je producten.

3. Meld je aan om deel te nemen aan de groepen die je kiest. Controleer of de groepen waarvan je lid bent, actief zijn. Als niemand er een paar dagen in heeft gepost, is de kans groot dat niemand echt boeiend is.

4. Besteed een paar weken aan het kijken naar de groepen, kijkend naar wat voor soort berichten er zijn gemaakt. Dit is belangrijk: je wilt niet deelnemen aan een groep en meteen producten gaan pushen. Het irriteert alleen de leden. Ontdek in plaats daarvan de veelvoorkomende vragen en discussies die in de groep opkomen.

5. Zodra je een gevoel hebt voor de groepen waartoe je bent toegetreden, kan je beginnen met het posten van nuttige inhoud. Probeer vragen van groepsleden te beantwoorden, of geef ze tips en advies.

6. Het doel daarbij is jezelf als een expert op te stellen. Nadat je lid bent geworden van de groep, kan je hen informeren over je bedrijf. Op die manier zullen ze eerder van je pagina houden en er vervolgens bij gaan shoppen.

Het is een lang proces, maar verbinden met een Facebook-groep kan je echte betrokkenheid geven. Het kan mensen ook helpen je te identificeren als een autoriteit in je vakgebied! Het aanbieden van korting aan groepsleden kan een grote stimulans zijn om je producten te bekijken. 

Een alternatieve optie is om je eigen Facebook-groep aan te maken, maar zorg ervoor dat dit niet alleen reclame is. Er moet een reden zijn waarom mensen willen meedoen. Het maken van een groep kan op dezelfde manier als het maken van een pagina worden gedaan, zoek eenvoudig 'maak een groep' op in de Facebook-zoekbalk en volg de aanwijzingen.

Hoe kan ik geld verdienen met Facebook?

Wil je weten hoe je 1 euro omzet in 5 tot 30 euro?

Lees dan verder ...

Wij kunnen je helpen jouw onderneming te laten groeien.

Hoe?

We zijn onlangs een samenwerking aangegaan met een Facebook Certified Advertentie-bureau.

En we kunnen je nu helpen om het meeste uit de bezoekers van je website te halen door dynamische retargetingcampagnes in te stellen.

Deze campagnes zijn bedoeld voor mensen die je website hebben bezocht, een product hebben bekeken of iets aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd maar nog niets hebben gekocht.

We hebben dit de afgelopen maanden uitgebreid getest en gemiddeld halen de klanten waar we dit doen zo'n 15 euro omzet (met uitschieters naar meer dan 30 euro) uit elke euro die ze hier in investeren

Interesse? Stuur dan even een email naar: verkoop@shopfactory.com

Een laatste opmerking

Facebook vecht tegen berichten die te veel op advertenties lijken. Probeer je berichten informatief en interessant te houden en probeer zo veel mogelijk waarde eraan toe te voegen. Door groepen te gebruiken om contact te leggen met klanten, kan je veel van de problemen die gebruikers met advertenties hebben omzeilen. Maar vergeet niet om respectvol te blijven en de groepsregels te volgen. 

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave