Webwinkel software voor MKB

Hoe te veel vergelijken slopend kan zijn voor je onderneming

Als het om onszelf met anderen vergelijken gaat, daar maken we ons allemaal wel eens schuldig aan. Als ondernemers vormen onze bedrijven een groot deel van ons leven, dus het is geen verrassing dat we die dan ook met elkaar vergelijken. Maar als je vaak negatieve vergelijkingen gebruikt, dan is het tijd om daar nu mee te stoppen.

Hoe te veel vergelijken slopend kan zijn voor je onderneming

Geen twee bedrijven zijn hetzelfde. Zelfs als ze vergelijkbare producten verkopen, hebben ze verschillende doelen, interne structuren, plannen en personeel. Bedrijven zijn niet als appels en appels, ze zijn als appels en peren; je kunt ze niet eenvoudig met elkaar vergelijken.

Tenzij je alles weet over de interne werking van een bedrijf, zijn alle vermoedens die je erover hebt waarschijnlijk verkeerd.

Hieruit volgt dat wanneer je jezelf negatief vergelijkt met andere bedrijven, je jezelf negatief vergelijkt met je eigen veronderstellingen over het andere bedrijf. Dat is gek, toch? Het is erg onproductief, omdat je echt geen idee hebt wat er in dat bedrijf aan de hand is.

Maar bedrijven vergelijken is niet altijd een slecht iets.

Als je in gedachten kunt houden dat concurrenten met opzet hun uiterlijk cureren, dan kun je inspiratie uit hen putten. Positieve vergelijking kan je helpen ideeën te verzinnen, je bedrijf te ontwikkelen en nieuwe productideeën te vinden.

Waar een negatieve vergelijking iets is als:

De telefoonwinkel van Jaap boekt meer verkoop dan ik, hij moet meer talent hebben dan ik.

Een positieve vergelijking zou zijn:

De telefoonwinkel van Jaap lijkt meer sales te hebben dan ik. Wat kan de oorzaak zijn? Hoe kan ik van hem leren?

Door een positieve vergelijking te maken met je concurrenten, kan je unieke voordelen leren en ontwikkelen.

Tenzij je alles weet over de interne werking van een bedrijf, dan zijn alle vermoedens die je hierover hebt waarschijnlijk verkeerd. Hieruit volgt dat wanneer je jezelf negatief vergelijkt met andere bedrijven, je jezelf negatief vergelijkt met je eigen veronderstellingen over het andere bedrijf.

    Klik om te Tweeten

Neem bijvoorbeeld de supermarkt waarbij ik in de buurt woon. Een tijd lang diende die supermarkt de hele buitenwijk. Nu zijn er echter ook een Lidl en een Aldi langs dezelfde weg. Maar de supermarkt, ondanks de nieuwe concurrentie, is nog steeds stabiel.

In plaats van een negatieve vergelijking te maken, en te zeggen 'ik kan net zo goed nu sluiten, hoe kan ik nog concurreren?', trok het een positieve ontwikkeling.

Wanneer je nu op zoek bent naar ingrediënten in Aldi en Lidl en deze niet kunt vinden, is de kans groot dat deze supermarkt ze wel heeft. Door hun voorraad te vergelijken met Aldi en Lidl, zou de supermarkt kunnen blijven bloeien.

Ik geloof dat de supermarkt een waardevolle les leert over hoe jezelf met anderen kunt vergelijken kan beslissen of je slaagt of faalt.

Negatieve, op vergelijkingen gebaseerde insteken zullen je energie wegzuigen, je aandacht verleggen en je sales kosten. Positieve vergelijking kan je helpen zelfs in tegenspoed slagen.

Het is niet ongebruikelijk om je zorgen te maken dat anderen meer succes hebben dan jij. Je raakt mogelijk gefrustreerd doordat je andere bedrijven ziet slagen of denkt dat jouw producten inferieur zijn. Maar het is essentieel om in gedachten te houden dat waar je jezelf mee vergelijkt nooit het volledige beeld is. Het is verspilling van energie.

Dus de volgende keer dat je jezelf betrapt op het denken, 'oh, het heeft gewoon geen zin', stop dan. Reframe. En laat de verschillen tussen jouw bedrijf en anderen je inspireren in plaats van je te frustreren.

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave