Webwinkel software voor MKB

Eenvoudig de prijs bepalen van producten: de wiskunde + tactieken die je moet kennen

Er zijn maar weinig dingen die zo opwindend zijn als het uitbrengen van nieuwe producten. Maar om je bedrijf succesvol te laten zijn, moet je ervoor zorgen dat je die producten niet alleen weggeeft.

Eenvoudig de prijs bepalen van producten: de wiskunde + tactieken die je moet kennen

Vandaag heb ik een paar eenvoudige formules verzameld die je kunnen helpen om de wiskunde achter prijsbepaling beter te begrijpen, zodat je je klanten een eerlijke prijs kunt bieden terwijl jouw website winstgevend blijft.

De wiskunde begrijpen

Het meest essentiële onderdeel van prijsbepaling is het begrijpen van de wiskunde. Als je producten te goedkoop verkoopt, loop je het risico dat je je kosten niet kan dekken. Vraag om te veel geld en je loopt het risico om geen enkel product te verkopen.

Om je te helpen ga ik hier twee sleutelbegrippen uitleggen; markup en winstmarge. Hier is de wiskunde, maar dan simpel gemaakt:

Mark-up

Eenvoudig gesteld, markup is het verschil tussen hoeveel het kost om een ​​product te maken en voor hoeveel het verkoopt.

Je kan bijvoorbeeld besluiten om de prijs die het kost om een ​​product te produceren te verdubbelen om je verkoopprijs te bereiken. Dat zou een markup van 100% zijn, of een Keystone-markup. Hier is een uitsplitsing:

 Productkosten €100
 Markup bedrag €100
 Uiteindelijke verkoopprijs €200

In de begindagen van de detailhandel refereerde keystone eigenlijk naar twee markups. De leverancier zou €25 betalen om een ​​product te maken, om het voor €50 aan een detailhandelaar verkopen, en die detailhandelaar zou het opnieuw met 100% ophogen en het dus voor €100 verkopen.

Hoewel het vroeger gebruikelijk was dat keystone-prijzen gebruikt werden, zal dit lang niet voor alle bedrijven werken. In markten met veel concurrentie moet je jouw producten wellicht lager prijzen.

Als je je producten wilt prijzen met een ander percentage, zoals 150% of 75%, kan je deze formule gebruiken:

Kosten + (kosten x markup percentage) = verkoopprijs

Een artikel van €100 met een markup van 75% zou bijvoorbeeld een formule als deze gebruiken:

100 + (100 x .75) = verkoopprijs

100 + 75 = €175

Om te bepalen met hoeveel je je producten moet mark-uppen, moet je je inkoopkosten, overheadkosten en productiekosten kennen.

Winstmarge

De winstmarge is hoeveel je opbrengst hoger is dan je kosten. Alleen omdat je een product verkoopt voor €100, betekent natuurlijk niet dat je een winst van €100 hebt; je zult nog steeds de oorspronkelijke kosten van het product moeten betalen. Hier is hoe het werkt:

 Uiteindelijke verkoopprijs €200
 Productkosten €100
 Winstmarge €100 of 50%

Daarom, als je een product voor €200 verkoopt maar hij €100 kost om te maken, heb je een winstmarge van 50%. Gebruik deze formule om je winstmarge te berekenen met andere percentages:

(Verkoopprijs – Kosten) ÷ Verkoopprijs = Winstmarge

Als een product bijvoorbeeld voor een prijs van €100 met een markup van 150% voor €250 wordt verkocht, is de winstmarge:

(250 – 100) ÷ 250 = .60

Dit is een winstmarge van 60%

Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur kan je winstmarge of markup gebruiken om je producten te prijzen. Houd er rekening mee dat de twee anders zijn en dat er verschillende processen zijn om ze te bereiken!

Verschillende prijsstellingstactieken

Nu je een basiskennis hebt van winstmarges en markups, zal ik je een paar van de meest gebruikte methoden voor prijsbepaling laten zien.

Adviesprijs

De adviesprijs van de fabrikant is een zeer populaire prijsstrategie die voornamelijk wordt gebruikt door retailers in zowel fysieke als fysieke winkels.

Dit is een van de gemakkelijkste manieren om producten te prijzen; de fabrikant beveelt een prijs aan en jij verkoopt voor die prijs. Meestal is de aanbevolen prijs een keystone-prijs (een opwaardering van 100%), maar de meeste winkeliers verlagen de prijs met een paar cent om het een betere deal te maken.

De groothandelsprijs van een product kan bijvoorbeeld €2 zijn, waardoor de adviesprijs €4 wordt. Maar om de verkoop te maximaliseren, laten detailhandelaren de prijs vaak met 1-5 cent dalen, dus het product wordt uiteindelijk voor €3,95 verkocht.

Houd er rekening mee dat sommige leveranciers je zullen dwingen om producten te prijzen op basis van hun aanbevelingen.

Immers, als hun producten met een zware korting door verkopers worden verkocht, kan de waargenomen waarde van hun producten dalen. Afhankelijk van je fabrikant / leverancier kan je sommige van de andere methoden die ik hier heb vermeld, niet gebruiken.

Korting Prijzen

Kortingsprijzen zijn wanneer retailers hun producten verkopen voor onder de keystone of adviesprijs. Kortingsprijzen zijn een strategie die berust op grote hoeveelheden verkopen. Dit is een methode die vaak wordt gebruikt door winkels met erg lage prijzen.

Voor kleine bedrijven is het aantal verkopen mogelijk niet groot genoeg om met deze tactiek winst te maken. Hoewel deze strategie meestal alleen is voorbehouden aan grotere verkopers, kan je altijd kortingsprijzen aanbieden voor korte perioden, zoals tijdens seizoensuitverkopen.

Loss-Leader prijzen

Loss-leader prijzen zijn wanneer bepaalde producten worden verkocht voor prijzen die weinig of geen winst maken. Het idee is dat potentiële klanten de deal zien en op je website afspringen om het product te kopen. Dan zullen ze worden opgezogen in het kopen van andere producten die de transactie voor jou de moeite waard maken.

Dit kan een riskante zet zijn voor kleine bedrijven. Maar als je in staat bent om je producten te verkopen, of je andere producten te cross-sellen, dan is het mogelijk een waardevolle tactiek.

Ankerprijzen

Ankerprijzen kunnen je helpen om de illusie te creëren dat je producten goedkoper zijn dan die van anderen. De tactiek werkt als volgt; je labelt al je producten met de door de fabrikant aanbevolen prijs of de Keystone-prijs en rekent vervolgens minder.

Op die manier hebben klanten die bij je kopen constant het gevoel dat ze veel krijgen. Dit is een tactiek die heel goed kan werken voor kleine verkopers. Vaak is een prijs die slechts 5-10% lager is dan die van concurrenten voldoende om terugkerende klanten te creëren.

Psychologische Prijzen

Welke tactiek je ook kiest, probeer deze eenvoudige psychologische truc te gebruiken: Onderzoekers hebben aangetoond dat mensen pijn voelen wanneer ze hun geld afstaan! Als ze echter een product kopen met een prijs die eindigt op 5 of 9, is deze pijn verminderd.

Dus, wat je ook doet, verlaag je prijzen met 1-5 cent. Een product dat wordt verkocht voor €9,95 lijkt een veel betere deal dan een product dat voor €10 wordt verkocht, ondanks het minimale verschil in bedrag.

Welke tactiek past bij jou?

Wat voor jou het beste werkt, is afhankelijk van in welke branche je zit en wat je concurrenten doen. Bekijk soortgelijke producten als die van jou en probeer uit te vinden welke tactieken hun winkeliers gebruiken.

Uiteindelijk gebruiken de meeste bedrijven een combinatie van deze tactieken. Ze kunnen bijvoorbeeld Keystone-prijzen gebruiken voor de meeste van hun producten en kortingstarieven op hun meer populaire items. Wat je kiest is uiteindelijk aan jou!

Het belangrijkste element van prijsbepaling is om te blijven experimenteren. Sommige tactieken zullen effectiever zijn in verschillende tijden van het jaar. En als je groeit, zie je misschien dat je je prijzen kunt aanpassen om je winstmarges meer te vergroten.

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave