Webwinkel software voor MKB

Psychologische prijzen gebruiken om de verkoop te stimuleren

Wil je weten hoe je je verkoop met minimale inspanningen kunt stimuleren? Psychologische prijzen kunnen je klanten ervan overtuigen dat ze een hele goeie deal krijgen en kunnen je helpen meer geld te verdienen.

Psychologische prijzen gebruiken om de verkoop te stimuleren

Verkopen draaien vaak om de prijs en het is iets waar veel winkeliers mee worstelen. Maak het te duur en je loopt het risico klanten te verliezen, maak het te goedkoop en je kan verlies gaan draaien.

Met psychologische prijzen kan je een goede balans vinden: het is een marketingstrategie gebaseerd op de theorie dat klanten meer op bepaalde prijzen reageren dan anderen. De vier tips in dit artikel helpen je je producten zo goed te prijzen dat klanten erop afkomen.

1. Charmeprijzen

Het is de oudste truc in het boek en het werkt. Er is sprake van charmeprijzen wanneer de prijs van een product met één cent wordt verlaagd. Hoewel een cent niet veel verschil maakt (we weten rationeel dat € 9,95 en € 10,00 vrijwel hetzelfde zijn), neemt het menselijk brein producten waar die 1 cent minder kosten als dat ze € 1 minder kosten.

Dit werkt alleen als de eurowaarde aan de linkerkant valt. Bijvoorbeeld, € 5,50 en € 5,49 voelen hetzelfde aan, maar € 5,00 en € 4,95 voelen heel anders aan.

Uit een onderzoek naar dameskleding door de University of Chicago en het MIT blijkt dat klanten de voorkeur geven aan producten met prijzen die eindigen op een 9 boven producten die goedkoper zijn maar hele getallen als prijzen hebben. Ze verkochten een product voor € 34, € 39 en € 44: en ondanks dat er een goedkopere optie was, was de bestseller het product van € 39.

Met charmeprijzen kan je je producten op koopjes laten lijken: zelfs als ze maar een cent goedkoper zijn dan ze waren.

2. Prestige-prijzen

Hoewel charmeprijzen passend zijn voor diegenen die op zoek zijn naar koopjes, zijn sommige klanten op zoek naar producten die hen gewoon een goed gevoel geven. Voor sommige luxe artikelen en producten in hogere prijsklassen, kan prestige-prijsbepaling de optimale strategie zijn.

Prestige-prijzen zijn het tegenovergestelde van charme prijzen. In plaats van een cent van een rond getal te laten vallen, vraagt ​​een prestigeprijs om het afronden van een oneven getal in een afgerond getal: d.w.z. € 49,99 naar € 50.

Uit een onderzoek in 2015 bleek dat klanten eerder geneigd waren een fles wijn te kopen voor $ 40, dan $ 39,72 of $ 40,28. Dit kan zijn omdat de cognitieve belasting van afgeronde getallen lager is: ze zijn gemakkelijker te lezen, ze geven een gevoel van waarde en prestige, en voor veel mensen 'voelen ze zich gewoon goed'.

Als je moeite hebt met kiezen tussen prijzen voor prestige en charmes, onderzoek dan je producten en klanten. Wie koopt het waarschijnlijkst van je winkel? Iemand die op zoek is naar een koopje, of iemand die een beetje wil pronken?

Met charmeprijzen kan je je producten spotgoedkoop laten lijken zelfs als ze maar één cent goedkoper zijn.

    Klik om te tweeten

3. Twee voor de prijs van één

In twee voor de prijs van één deals betalen klanten de volledige prijs voor een product om een ​​tweede exemplaar gratis te krijgen. Deze strategie werkt omdat mensen hebzuchtig zijn! Ze komen een product tegen met een gratis deal en ze zijn meteen in de verleiding om het te kopen omdat ze gewoon een gratis product willen.

Omdat deze strategie zo wijdverspreid is, moet je misschien creatief worden in hoe je het presenteert. Je kan bijvoorbeeld kortingen op toekomstige producten aanbieden als een specifiek product wordt gekocht, bijvoorbeeld, "koop er nu een, krijg 25% korting de volgende keer."

Hoe je het ook wendt of keert, mensen moeten het gevoel krijgen dat ze geld besparen door je product te kopen.

4. Visueel aansprekende kortingen

Wanneer je een uitverkoop houdt, moet je de vorige prijs van je afgeprijsde producten aangeven. Om dit echt effectief te laten zijn, verander je het lettertype, de grootte en de kleur van de nieuwe prijs. Visuele verschillen zullen klanten laten denken dat er een groter cijferonderscheid is!

Door de prijsdaling visueel te zien, zullen klanten het gevoel krijgen dat ze een betere koop krijgen. Laat de prijs niet te veel vallen: bijvoorbeeld niet meer dan € 10 voor de meeste producten, anders zullen klanten de waarde van het product beginnen te betwijfelen.

Als het gaat om prijzen, denk dan goed na. Onthoud dat je klanten verschillende behoeften en wensen hebben en pas je prijsstrategieën aan op een manier die hen triggert.

Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave