Webwinkel software voor MKB

De klant is het belangrijkst

Je taalgebruik veranderen van 'Ik heb' naar 'Ik kan' is een eenvoudige truc die je kan helpen om vaste klanten te werven. Veel van ons hebben de neiging om ons te concentreren op onze vaardigheden en wensen, en om deze te gebruiken als verkooppunten. Tijdens vergaderingen zeggen we: 'Ik wil dit project doen', gevolgd door: 'Ik heb de benodigde vaardigheden.'

De klant is het belangrijkst

Maar in plaats van dat je mensen overtuigt, lijk je jezelf in het middelpunt te plaatsen van het adverteren van een product en zijn functies. Het kan wel interessant zijn, maar uiteindelijk maakt niemand het echt iets uit.

Kenmerken versus voordelen

Welke boodschap inspireert je meer: "Deze stofzuiger is 5% sneller dan ons oude model", of "Door deze snellere stofzuiger kan je meer tijd met je gezin doorbrengen in plaats van schoonmaken."

De eerste optie is abstract en moeilijk te begrijpen - we hebben niet echt een referentiekader en ook geen emotionele band. De tweede is echter, ondanks het ontbreken van een concrete statistiek, inspirerender. Het schept een mentaal beeld: minder werk, meer ontspanning en meer tijd voor de dingen waar we van houden.

Daarom is het adverteren van producten die gebruikmaken van hun voordelen veel effectiever dan eenvoudigweg het vermelden van hun functies: voordelen helpt de klant begrijpen wat ze eraan hebben.

Gesprekken met klanten moeten over voordelen gaan

Als voordelen de focus van sales zouden moeten zijn, dan zouden ze ook de focus moeten zijn van gesprekken met klanten.

In de verzadigde markt van vandaag is het belangrijker dan ooit om te stoppen met het vertellen van klanten waarom we de beste mensen voor de klus zijn, en in plaats daarvan klanten te vertellen wat we écht voor hen kunnen betekenen.

De waarheid is dat het mensen niet kan schelen wat jij wil of waarom je de allerbeste zou zijn; ze willen gewoon weten hoe je hun leven kunt verbeteren.

Dus in plaats van te beginnen met 'Ik heb deze en deze kwalificaties', vertel hen: 'Ik kan je helpen je e-maillijst te vergroten en meer sales te genereren.'

Waarde op de eerste plek

Wanneer je met je klanten spreekt of hen producten en diensten aanbiedt, moet je doel altijd zijn om waarde toe te voegen aan hun leven. Je bent niet de held, dat is je klant: jij bent er gewoon om ze te helpen op hun reis.

Dus verbind met ze! Stel actief vragen en luister naar de antwoorden, pas je plannen op hen aan en maak producten waar ze echt in zijn geïnteresseerd.

De klant heeft de hoogste prioriteit en je doel is om hun leven te verbeteren met jouw producten.

Vertel je klanten dus niet wat je hebt, maar vertel ze wat je voor ze kan doen.

Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave