Webwinkel software voor MKB

Hoe je voorbij vooroordelen kijkt en slimme besluiten neemt

We denken graag dat onze beslissingen onfeilbaar zijn. We hopen dat wanneer we een richting hebben gekozen, dit de juiste is. Maar onderzoek toont aan dat we vaak worden geleid door foute ideeën wanneer we bepalen wat we moeten doen. Deze fouten zijn gebaseerd op ervaringen, onjuiste waarnemingen en de wens om onszelf en onze bestaande meningen te behouden.

Hoe je voorbij vooroordelen kijkt en slimme besluiten neemt

Wat kan je hieraan doen?

Hoewel geen enkel beslissingsproces ooit vlekkeloos verloopt, kunnen we ons bewust worden van de meest voorkomende fouten die mensen maken. Zodra we weten waar de meeste mensen over struikelen, dan kunnen we met meer zelfvertrouwen doorwerken.

Hier zijn zeven cognitieve vooroordelen die iedereen kan voorkomen:

Self-serving Bias

David Ogilvy, die bekend staat als de vader van reclame, zei ooit: 'we hebben allemaal de neiging om onderzoek te gebruiken zoals een dronkaard een lantaarnpaal gebruikt: voor ondersteuning maar niet voor verlichting'.

Velen van ons hebben onze meningen en standpunten al vastgesteld. Het is dan ook logisch dat we beslissingen nemen op basis van informatie die past bij ons wereldbeeld. Voor velen neemt dit de vorm aan van het uitkiezen van data die bij je eigen mening past. Als je ooit een paar pagina's van Google hebt doorlopen om bewijs te vinden van iets dat je nog niet hebt gehoord, ben je waarschijnlijk het slachtoffer van een self-serving bias: je hebt de resultaten op de eerste pagina immers genegeerd omdat ze niet bij je beeld passen.

Als je wilt voorkomen dat je een slechte beslissing neemt op basis van deze bias, moet je kritisch nadenken over waarom je een beslissing wilt nemen en actief wil luisteren naar de mensen die suggereren dat het misschien geen goed idee is.

Het Halo-Effect

We hebben de neiging heel snel heel veel veronderstellingen te maken. Als we iemand ontmoeten die goed gekleed is, kunnen we aannemen dat ze hard werken, intelligent zijn en daarom betrouwbaar zijn. Onderzoek heeft al aangetoond dat we vaak aantrekkelijkheid koppelen aan competentie.

Als je veel aannames maakt op basis van één ding, denk dan nog eens goed na. Veronderstel niets en zorg ervoor dat je niet zomaar iets achterna zit, alleen omdat je het voor iemand anders hebt zien werken.

Groepsdenken

Er is een bekend psychologisch experiment: een man zit in een kamer en krijgt drie rietjes. Eentje is aanzienlijk langer dan de anderem: er is geen twijfel over mogelijk. Stiekem zijn de andere mensen in de kamer betaalde acteurs. De onderzoeker vraagt ​​iedereen om het langste rietje op te houden. De man kijkt verbaasd rond, terwijl zijn kamergenoten vol zelfvertrouwen allemaal het middelste rietje omhoog houden. Hij aarzelt even en houdt dan ook het middelste rietje omhoog.

Groepsdenken - ook wel groupthink genoemd - is een fenomeen waarbij mensen de standpunten en meningen van hun groepsgenoten aannemen om conflict te voorkomen. Het is een verbazingwekkend veelvoorkomend verschijnsel. Vanwege deze cognitieve vooringenomenheid worden regelmatig irrationele oplossingen goedgekeurd door hele teams van mensen.

Om ervoor te zorgen dat je niet in deze valkuil raakt, moedig je iedereen in je team aan om te spreken en gehoord te worden. Blijf niet zwijgen als iets niet goed zit.

Verzonken Kosten

Heb je ooit een televisieprogramma afgemaakt, ook al werd het halverwege vreselijk? Of merkte je dat je een project niet kon opgeven, zelfs toen het duidelijk mislukte?

De verzonken kosten denkfout is de tendens die mensen hebben om kosten uit het verleden invloed te laten hebben op toekomstige beslissingen. Ze geloven dat ze, omdat ze X veel geld en tijd aan een project hebben besteed, het niet kunnen loslaten. Ze zijn bang gezicht te verliezen, tijd te verliezen die ze al hebben gespendeerd, en ze zijn vaak overdreven geïnvesteerd.

Maar als je vandaag niet aan een project zou beginnen waar je onvermoeibaar aan hebt gewerkt, moet je jezelf afvragen of het de moeite waard is om door te gaan. Het heeft geen zin om geld tegen niks aan te gooien: als je te veel beïnvloed wordt door de geschiedenis van een project, dan moet je misschien een moeilijke beslissing nemen en het laten gaan.

Overconfidence Bias

Als je tien keer achter elkaar de loterij wint, begin je misschien te geloven dat je gewoon beter bent in het kopen van loten dan andere mensen, of dat je intrinsiek gelukkiger bent. Zodra je je onaantastbaar begint te voelen, slip je: iedereen kan een fout maken en verliezen wat ze hebben opgebouwd.

Om overmoedige vooroordelen te overwinnen, moet je jezelf constant uitdagen, een beetje sceptisch blijven en jezelf een belangrijke vraag stellen: is mijn zelfvertrouwen gerechtvaardigd?

Affect Heuristic

Affect Heuristic is de neiging die mensen hebben om emoties te gebruiken om beslissingen te nemen. Als ze iets als iets goeds beschouwen, zullen ze waarschijnlijk denken dat het gemakkelijker te bereiken is dan het in werkelijkheid is, en hebben ze een lager risico.

Als je denkt dat iets groots (of vreselijk!) Is, neem de tijd om jezelf af te vragen of je beïnvloed wordt door emotionele vooroordelen. We jagen vaak op ideeën die niet veel zin hebben, alleen omdat we het idee van hen leuk vinden; op dezelfde manier dat we logische voortgang negeren omdat het onaangenaam lijkt.

Verliesaversie

Verliesaversie is de economische theorie dat iemand zich verdrietiger voelt als hij €100 verliest dan dat hij gelukkig zou worden van €100 winnen. In plaats van risico's te nemen, zullen mensen met verliesaversie altijd veilig spelen door opties te kiezen met een lager rendement maar een hogere veiligheid.

Hoewel dit in theorie in orde is, kan verliesaversie het verdienvermogen van bedrijven ernstig schaden. Het kan er ook toe leiden dat mensen vasthouden aan activa, zelfs als ze met verlies werken: een bedrijf kan bijvoorbeeld weigeren verouderde apparatuur te verkopen en upgraden, omdat ze de apparatuur niet zoveel kunnen verkopen als ze het voor kochten.

Het aanpakken van verliesaversie kan resulteren in hogere langetermijnwinsten en is essentieel voor de groei van het bedrijf.

-

Hoewel er geen geheime formule is om besluitvorming te perfectioneren, kan het voorkomen van deze cognitieve vooroordelen je helpen om fouten te voorkomen en je helpen om de beste opties voor je bedrijf te kiezen.

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave