Webwinkel software voor MKB

Vergeet celebrities: gewone mensen zijn de nieuwe influencers

Je hebt misschien het woord influencer de afgelopen jaren rondgegooid horen worden, maar wat betekent het precies? Het ontstond na de opkomst van reality-televisie: gewone mensen werden in de schijnwerpers gezet, kregen fans en zonder enige reden begonnen ze die fans te beïnvloeden. De term influencer werd bedacht en het werd een legitieme carrière: instagrammers met voldoende volgers kunnen 1 miljoen euro per bericht verdienen: en mensen zoals de Kardashians werden beroemd puur omdat ze beroemd waren.

Vergeet celebrities: gewone mensen zijn de nieuwe influencers

Veel ondernemingen en bedrijven maakten gebruik van de advertentiemogelijkheden en vroegen spraakmakende social media-sterren om hun producten op de markt te brengen in ruil voor geld of merchandise. Maar de tijd ging verder en veel influencers begonnen te beseffen hoeveel ze de bedrijven hielpen: ze verhoogden hun prijzen en veel bedrijven konden ze gewoon niet meer betalen. Dit leidde tot de opkomst van de micro-influencer: mensen met ongeveer 1.000 tot 10.000 volgers, die producten zouden promoten naar intiemere, toegewijde netwerken voor een lagere prijs.

Het micro-influencer-model werkte een tijdje, maar na een paar jaar vervaagde de gloed. In 2017 was videomaker de hoogst gerangschikte droombaan onder Amerikaanse tieners. Mensen over de hele wereld begonnen te onderzoeken hoe ze online beroemd konden worden en stuitten op een simpele waarheid: veel influencers zijn niet écht dol op de producten die ze verkopen. Het is tenslotte gewoon een baan.

Dit resulteerde natuurlijk in een enorm verlies van vertrouwen. Er zijn wetten ingevoerd die volledige transparantie vereisen, en de meesten van ons weten nu dat Kylie Jenner waarschijnlijk niet de dieetpillen gebruikt die ze online promoot.

Deze verandering in denken heeft millennials en Generatie Z'ers wanhopig gemaakt voor authenticiteit: dit heeft geresulteerd in een geheel nieuw marketingparadigma. De nieuwe influencers zijn niet beroemd: het zijn de gewone mensen die we kennen.

De opkomst van peer-to-peer marketing.

We vertrouwen onze vrienden en kennissen meer dan dat we bedrijven vertrouwen. Peer to peer marketing is het proces waarbij klanten andere klanten betrekken via aanbevelingen. We zullen deze aanbevelingen waarschijnlijk horen via onze werkplekken, families, vrienden, hogescholen en social media-accounts. En we zullen waarschijnlijk luisteren: Nielson ontdekte dat 83% van ons volledig of enigszins vertrouwt op wat we van onze gelijken horen.

Een van de grootste redenen waarom peer-to-peer marketing zo succesvol is, is omdat het niet voelt alsof er iets aan ons wordt verkocht: de mensen die ons suggesties geven ontvangen geen geldelijke vergoeding voor wat ze zeggen, dus we zullen ze minder snel als onauthentiek afdoen.

Er is ook iets heel fijns aan peer-to-peer marketing: het geeft de klant de mogelijkheid om alle macht te behouden. Reviewplatforms kunnen producten en industrieën maken of breken. Maar nu luisteren consumenten niet meer naar advertenties, maar naar elkaar.

Hoe profiteren bedrijven ervan?

De sleutel is om te erkennen dat klanten individuen zijn en om hen voldoende gelegenheid geven om over een bedrijf te spreken.

Influencers zijn niet meer even waardevol als vroeger en bedrijven kunnen hun budgetten beter besteden aan het verbeteren van klantrelaties en het aanbieden van directere prikkels. Het elimineren van onnodige derden, het snel beantwoorden van vragen en het reageren op online gegeven beoordelingen kunnen allemaal helpen het klantvertrouwen te verbeteren. Elke tevreden klant heeft het potentieel om soms een onbetaalde merkambassadeur te zijn: anderen vertellen over hun ervaring. Als je extra ervaringen kunt aanbieden in ruil voor berichten op sociale media, probeer dat dan.

Mond-tot-mond-reclame heeft meer waarde dan ooit tevoren en daarom is het van cruciaal belang dat klanten iets krijgen om over te praten.

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave