Webwinkel software voor MKB

Vier ontwerptrucs om de verkoop te stimuleren

Het omzetten van je bezoekers in klanten kan een lastig proces zijn. Gelukkig kunnen deze vier elementen je helpen om betrouwbaar en professioneel over te komen, zonder dat je een webdesigner hoeft in te huren.

Vier ontwerptrucs om de verkoop te stimuleren

1. Less is more

Het kan verleidelijk zijn om je website vol te stoppen met zoveel mogelijk content, maar te veel tekst, afbeeldingen en elementen kunnen het moeilijk maken om te navigeren en kan klanten zelfs afschrikken.

Negative space, oftewel witte ruimtes, kan helpen om de aandacht te vestigen op de dingen die er toe doen, zoals hoofdafbeeldingen, productbeschrijvingen en call-to-actions.

Het kan ook die dingen begrijpelijker maken; je inhoud leesbaarder maken, afleiding van klanten op weg naar de kassa vermijden, een opgeruimde indruk geven en de onderdelen van je website scheiden.

2. Communiceer met kleur

Kleuren kiezen op basis van persoonlijke voorkeur kan leuk zijn, maar het is belangrijk om na te denken over de boodschap die kleur aan je publiek overbrengt. Neem de tijd om de kleurtheorie te onderzoeken (blauw staat bijvoorbeeld vaak symbool voor vertrouwen en rood voor opwinding) en bouw een selectie van kleuren op die je met je bedrijf wilt associëren.

Zodra je een officieel kleurenpalet hebt dat gebaseerd is op de boodschap die je wilt communiceren, gebruik je alleen nog maar die kleuren op je website, in je huisstijl en op je verpakkingsmateriaal: het zal je gemakkelijker herkenbaar maken en de klantenervaring verbeteren.

Het is ook een goede gewoonte om contrasterende kleuren op je website te gebruiken wanneer klanten iets moeten lezen of aan de slag moeten gaan met bijvoorbeeld zwart-wit voor het lettertype. Het laatste wat je wilt is een boodschap die verloren gaat door kleurkeuzes.

3. Denk na over typografie

Als je wilt dat je website gemakkelijk leesbaar en navigeerbaar is, kan het soort lettertypen dat je gebruikt een aanzienlijk verschil maken. Door het juiste lettertype te gebruiken en voldoende ruimte tussen de regels te laten, kan je je boodschap beter overbrengen.

Een aantal belangrijke dingen om te onthouden is dat minder, meer is; probeer slechts één of twee lettertypen consistent te gebruiken op je website, anders zullen ze strijden om aandacht. Probeer ook uniforme fonts te gebruiken; hoewel leuke of unieke fonts je persoonlijkheid beter kunnen overbrengen, zullen ze misschien niet op alle browsers en telefoons even goed verschijnen, en kunnen ze problemen veroorzaken bij het lezen. Het doel moet altijd zijn om duidelijk een boodschap over te brengen, niet om de tekst te gebruiken als versiering. Het is ook belangrijk om niet ALL CAPS te gebruiken - we schreeuwen niet in een echt gesprek, dus ook niet in tekstvorm.

4. Denk aan het F-patroon

Als we boeken lezen lezen we van boven naar beneden, van links naar rechts. Dit staat bekend als het F-patroon: het gaat erom hoe we op een natuurlijke manier inhoud consumeren. Dit betekent dat, wanneer een pagina wordt gegeven, de meeste mensen eerst linksboven zullen kijken, en de rechteronderhoek als laatste. Bij het structureren van je website is het daarom belangrijk om dit in gedachten te houden en de belangrijkste informatie te plaatsen in de gebieden die het meest bekeken zullen worden.

-

De elementen die in dit artikel worden beschreven hebben allemaal betrekking op de gebruikerservaring; het soort ervaring dat een persoon heeft wanneer hij of zij je site gebruikt. Door deze ervaring zo aangenaam mogelijk te maken en hen te helpen jouw belangrijkste informatie snel en begrijpelijk te vinden, verhoog je de kans dat ze online blijven en klanten worden.

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave