Webwinkel software voor MKB

Klantenpersona's en hoe je ze maakt

Het creëren van klantenpersona's zal je helpen de juiste mensen te bereiken met je producten, en ervoor te zorgen dat je marketingstrategie bij hen past. In deze post praten we je door wat een customer persona precies is, en hoe je er een kunt maken voor jouw eigen bedrijf.

Vier ontwerptrucs om de verkoop te stimuleren

Dus wat is een klantenpersona? Wanneer een product of dienst wordt gemaakt/gepland, wordt dit gedaan voor een consument of klant. Zo kunnen er bijvoorbeeld gazonmaaidiensten bestaan voor mensen die geen eigen grasmaaiers hebben, de machines te groot vinden om zelf te beheren, of die gewoonweg niet de energie/tijd hebben om het zelf te beheren. In dezelfde geest kunnen bamboerietjes worden gemaakt voor mensen die milieubewust zijn en hun impact op het milieu willen minimaliseren.

Wanneer je een product ontwikkelt of verkoopt, is het essentieel om te weten aan wie je het precies gaat verkopen. Deze 'wie' is waar je een klantpersonage over gaat bouwen: een fictief personage, of personages, waarvan je denkt dat ze het meeste baat hebben bij je product.

Het hebben van deze persoon in je achterhoofd zal je dan helpen om marketing en berichtgeving te leveren met de juiste toon, je ontwerpkeuzes bij te spijkeren en de juiste klanten te benaderen met reclame.

Het is niet ongewoon om ondernemers te vinden die de houding hebben van 'wie mijn product leuk vindt, zal het kopen', maar door geen toegewijd klantpersonage te hebben, mis je het overnemen van je niche en het ontwikkelen van een echte merknaam.

Het is belangrijk om op te merken dat uw persona of persona's in de loop van de tijd zullen veranderen en zich ontwikkelen; bedrijven die hun focus verleggen van een persona die niet werkt naar een nieuwe, en producten die vaak beter passen bij de ene soort persoon dan bij de andere. Door op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen zal uw persona veranderlijk moeten blijven, maar het is nog steeds essentieel om er een te ontwikkelen om uw marketing- en ontwikkelingsplannen te begeleiden.

Start met het ontwikkelen van klantpersonas

In het begin kan het ontwikkelen van een koperspersona, of persona's, enigszins overweldigend lijken. De beste manier om te beginnen is door alle mensen op te sommen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn in je product. Zeg bijvoorbeeld dat je aangepaste mannen t-shirts verkoopt. Wie zou je producten willen kopen?

  • Personen voor zichzelf
  • Personen voor hun vrienden
  • Andere bedrijven voor wederverkoop

Je kunt nu al zien dat je twee grote groepen hebt: particulieren en bedrijven. Als je die eenmaal hebt, kun je ze nog wat verder onderzoeken. Wat voor soort mensen zullen de aangepaste t-shirts kopen?

  • Feestgangers
  • Mannen voor zichzelf
  • Mannen als geschenk
.

De specifieke kenmerken van de kopers

Laten we de feestgangers onder de loep nemen. Het kan gemakkelijk zijn om honderden persona's te creëren, maar om echt een reputatie als bedrijf te ontwikkelen, kun je je beter richten op slechts een handvol persona's. Als je bijvoorbeeld verjaardagscadeautjes voor meisjes onder de tien jaar verkoopt, dan leert iedereen die op zoek is naar cadeautjes voor meisjes onder de tien jaar je bedrijf kennen. Als je je net te breed inzet, loop je het risico dat de voorraad vast komt te zitten op de planken en je merknaam niet wordt verspreid. Je zal ook nooit écht relevant zijn voor iedereen: het is veel beter om een persona te kiezen en dan iedereen te dienen die er in past, zelfs als dat betekent dat je een andere doelgroep mist.

Dus, de feestgroep: welk soort feestgangers wil je bedrijf bedienen? Het is de moeite waard om eens rond te kijken wat andere bedrijven doen, en te kijken of er nog niches zijn die ze gemist hebben. Zo ja, bedenk dan of die niches groot genoeg zijn om winstgevend te zijn.

Wanneer je een niche hebt gevonden die werkt, zoals aangepaste t-shirts voor groepen vrienden die samen op feestvakantie gaan, begin dan wat meer in kaart te brengen over hoe deze klant er misschien uitziet. Hier zijn enkele van de dingen om te overwegen:

  • Waar woont de persoon die de t-shirts of producten koopt?
  • Hoe oud zijn ze?
  • Wat zijn hun andere interesses?
  • Hoeveel geld verdienen ze?
  • Is deze persoon alleenstaand of in een relatie?
  • Waarom zouden ze gemotiveerd zijn om je product te kopen?
  • Wat zou hen kunnen beletten om je product te kopen?

Er zijn nog veel meer vragen die je zou kunnen overwegen, maar je hoeft ze ook niet allemaal te beantwoorden. Het doel is om een realistische weergave te maken van een groep mensen, en vervolgens je bedrijf op hen af te stemmen.

Het verifiëren van je persona's

Wanneer je een idee hebt van wie je doelgroep zouden kunnen zijn, geef ze dan een naam! Veel modemerken hebben bijvoorbeeld verschillende lijnen die naar hun koperspersona's zijn vernoemd; door ze een naam te geven, kun je ze gemakkelijker communiceren met je collega's en marketing en producten voor hen creëren.

Dan is het essentieel dat je dubbel controleert of je koperspersoonas daadwerkelijk realistisch zijn. Er is een goede kans dat je een paar aannames en aangeleerde fouten hebt gemaakt, dus nu is het tijd om die gissingen te verifiëren.

Je kunt een kijkje nemen in je huidige doelgroep en zien of je persona's daarin worden weerspiegeld, zo kun je Google en Facebook bekijken en je kunt enquêtes versturen.

Als je net begint, gebruik dan tools zoals SimilarWeb om uit te vinden wie de demografie van je concurrenten is: dit kan je ook helpen bij het valideren en begeleiden van je persona creatie.

Als je je persona's hebt geverifieerd en een naam hebt gegeven, maak dan documenten van één pagina aan die alle informatie over hen bevatten. Er zijn tientallen geweldige sjablonen die je online kunt gebruiken; en als je je persona's eenmaal hebt gemaakt, kunnen ze krachtige middelen worden.

Het plaatsen van je persona's om te gebruiken

Wanneer je je persona's hebt gedefinieerd, kun je beter berekenen aan wie je moet verkopen, hoe je je merk moet communiceren en wat voor soort producten je in je winkel moet introduceren. Door het creëren van een specifiek, op maat gemaakt, relevant onderwerp voor deze fictieve persoon, zal elke echte persoon die door je persona wordt vertegenwoordigd, het gevoel hebben dat je winkel alleen voor hen is gemaakt: wat betekent dat ze meer kans hebben om klanten te worden en je aan te bevelen bij anderen met vergelijkbare interesses.

-

Laat ons weten welke personas jij hebt gevonden voor jouw shop.

- Lena Klein-

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave