Webwinkel software voor MKB

Adverteren door te streamen op Instagram Live

Instagram is een van de snelst groeiende social media-platforms, en met zijn image-heavy ontwerp is het effectief in het snel overbrengen van visuele boodschappen. In 2018 lanceerde het platform Instagram Live, waardoor gebruikers videos in realtime kunnen streamen naar hun volgers. Lees hier hoe je Instagram Live kunt gebruiken voor jouw bedrijf.

Adverteren door te streamen op Instagram Live

Door kijkers live commentaar te laten geven, creëerde dit de mogelijkheid voor Instagram-gebruikers om live gesprekken in twee richtingen te organiseren en vragen te beantwoorden zodra deze zich voordoen.

Voor kleine bedrijven kan Instagram live een unieke kans creëren om de naamsbekendheid te vergroten, de klantloyaliteit te verbeteren, authentieker te lijken en - uiteindelijk - de inkomsten te verhogen.

Hoe werkt het dan? Als een gebruiker live gaat, wordt er een bericht naar al zijn volgers gestuurd en wordt er een ring rond je profielfoto toegevoegd om de live-status aan te geven. De stream kan vervolgens worden bekeken door op de genoemde profielfoto te klikken, maar als de stream eenmaal is afgelopen, is hij voorgoed verdwenen.

Hoe kan je het meeste uit Instagram Live halen voor je bedrijf?

1. Controleer je instellingen voordat je live gaat.

Voordat je begint te streamen naar je publiek, neem eerst de tijd om ervoor te zorgen dat je ruimte goed verlicht is, dat je gemakkelijk te horen bent, dat je achtergrond geschikt is en dat je praatplan duidelijk is. Een eenvoudige manier om dit te doen is door een tweede Instagram-account in te stellen als testaccount en dit te gebruiken om te oefenen zonder dat iemand het ziet.

Zorg ervoor dat je deze kleine dingen uit de kast haalt voordat je live gaat, zo wordt het een leukere ervaring voor jou, en een meer boeiende ervaring voor de kijker.

2. Film met opzet.

Het kan leuk en dynamisch zijn om dingen in een handomdraai te maken, maar de resultaten die het je zal opleveren zullen moeilijk te meten zijn en kunnen leiden tot schade aan je merk. Wanneer je een video maakt, zorg er dan voor dat je een structuur volgt en een vast doel voor ogen houdt. Of het nu gaat om een live Q&A, het promoten van producten of evenementen, het vragen om feedback of het starten van een gesprek over een bepaald onderwerp, zorg ervoor dat je altijd begint met een plan.

3. Maak het de moeite waard.

Je Instagram livestream zal verdwijnen zodra je stopt met opnemen, dus zorg ervoor dat je klanten van tevoren weten dat alle aanbiedingen die je tijdens de opname doet eenmalig zullen zijn, samen met wanneer je livestream zal zijn. Dit zal hen inspireren om te kijken, waardoor je kijkerspubliek en de kans dat je stream resulteert in sales toeneemt.

Als je bang bent dat je ideeën zullen worden gestolen, kan je ook je instellingen aanpassen om ervoor te zorgen dat je concurrenten niet kunnen zien dat je live bent.

4. Experimenteer

Je hoeft ook niet altijd dezelfde standaard inhoud te presenteren - je kunt productdemonstraties doen, rondleidingen geven in je bedrijf, mensen in je vakgebied interviewen of mensen je producten live laten proberen. Dit kan zorgen voor interessante, dynamische inhoud - en betekent dat je kan samenwerken met andere Instagram-gebruikers en bedrijven om elkaars inhoud te promoten.

-

Als je contact, engagement en communicatie wil opbouwen met je publiek, dan kan Instagram Live je hierbij helpen. Het aantrekken en koesteren van je volgers kan helpen om je merk op te bouwen, wat resulteert in meer verkoop en groei.

Bedenk welk soort content je in het verleden heeft geïnspireerd - hoe kun je het in je eigen livestreams verwerken?

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave