Webwinkel software voor MKB

6 tips om het werken vanuit huis makkelijker te maken

Ben je gevraagd om vanuit huis te werken vanwege Corona / Covid-19? Als thuiswerken een nieuwe ervaring voor je is, kunnen deze 6 tips je helpen.

6 tips om het werken vanuit huis makkelijker te maken

1: Wees positief

Je kan het vervelend vinden dat je thuis moet werken, maar je zou het ook kunnen zien als een geluk bij een ongeluk. Je kan in ieder geval nog steeds je werk doen en inkomsten binnen halen. Dit plaatst je in een betere situatie dan vele anderen, die hun werk al hebben verloren of binnenkort zullen verliezen door het virus.

Bewust zijn van dit feit kan het werken vanuit huis makkelijker maken.

Het is veel moeilijker om met een situatie om te gaan als je het in een negatief licht plaats. Frame de situatie op een positieve manier.

Door vanuit huis te werken help je de verspreiding van het virus te vertragen en zo levens te redden. En wat is er positiever dan dat?

2: Hou werk en thuis gescheiden

Als je het geluk hebt dat je een logeerkamer hebt of een kamer die je kunt ombouwen tot een kantoor, doe dat dan. Ook al is het maar een kleine kamer of inloopkast. Door de deur achter je te kunnen sluiten kun je het werk scheiden van de rest van je leven.

Als dat niet mogelijk is, zoek dan een plek zo ver mogelijk weg van alle anderen in het huis. Dat zal helpen om afleiding te voorkomen.

Als je werk het toelaat kun je misschien zelfs 's avonds alle benodigdheden inpakken en opbergen.

s' Ochtends uitpakken en 's avonds inpakken is een manier om het begin en het einde van de werkdag te signaleren. Dit helpt bij het scheiden van je werk en je privéleven.

Een andere goede tactiek: kleed je aan voor je werk. Het is verleidelijk om in je pyjama te werken maar dat betekend niet dat het verstandig is. Dus doe het niet en kleed je aan. Anders kan je alle andere succesvolle pogingen om je werk en thuissituatie apart te houden gedag zwaaien.

3: Houd vast aan je normale werktijden

Het makkelijkste zal zijn om vast te houden aan de werktijden en pauzes die je bent gewend. Behoud je bestaande routine. Ontbijt bijvoorbeeld voordat je aan het werkt gaat - als dat is wat je normaal gesproken ook doet.

Tuurlijk, je kunt het ontbijt later eten omdat je geen woon-werkverkeer hebt. Maar als je niet oppast, sta je elke dag later op. Je stelt je ontbijt uit, begint vroeg met de lunch en voor je het weet is de dag voorbij. En 's avonds ligt het werk er nog steeds.

Een grote valkuil bij thuiswerken is de mogelijkheid om het werk naar later moment op de dag te verplaatsen, zodat je eerst iets anders kunt afmaken. Er is immers nog tijd na het eten.

Trap niet in deze val.

Het maakt het moeilijk om je taken uit te voeren en het maakt het onmogelijk om je werk te scheiden van je privéleven. En je zal uiteindelijk steeds meer stress krijgen van de werklast die zich op gaat stapelen.

4: Stop afleidingen

Als je niet alleen woont, ga het gesprek met iedreen in huis aan om ervoor te zorgen dat ze je werkplek respecteren. En je werktijden.

Als ze niet gewend zijn dat je vanuit huis werkt, zullen ze je behandelen zoals ze dit altijd doen als je thuis bent. 'Kan je snel even dit doen of kun je mij even hierbij helpen?' Als je dit niet snel aanpakt door duidelijke richtlijnen af te spreken, kan dit leiden tot sudderende geschillen. Hou er wel rekening mee dat dit voor iedereen lastig kan zijn en dat iedereen er aan zal moeten wennen. Vooral kinderen, als je een gezin hebt.

De afleiding is echter niet beperkt tot andere mensen thuis. Je computer zit er vol mee. Immers, niemand houdtje in de gaten!

Vraag jezelf af: zou ik dit doen met een collega of mijn baas die over je schouder kijkt? Als het antwoord nee is, weersta de verleiding en doe het na het werk. En als je jezelf op heterdaad betrapt stop dan onmiddellijk en ga terug naar je normale werk, zonder excuusjes voor jezelf te maken. Des te meer jij je afleidingen voor jezef goed praat, hoe langer je besteed aan zijsporen. En hoe minder werk je gedaan krijgt.

5: Maak to-do-lijstjes

Het maken van lijstjes van je taken is eigenlijk iets wat je altijd moet doen. Zelfs als je in een kantoor werkt. Maar het is nog belangrijker als je thuis werkt.

Door kleine en grote doelen op je lijstje te zetten krijg je met ieder afgevinkt punt het gevoel dat je iets hebt bereikt. Het zal je helpen motiveren en het werken vanuit huis makkelijker maken.

Vergeet niet je lijstje op te schrijven en de taken af te vinken als je ze hebt voltooid . Een lijst in je hoofd is nutteloos, want je denkt er uiteindelijk voortdurend aan. Een lijstje op papier, of via een tool of app zoals todoist.com of trello.com, maakt je geest vrij. En het doorstrepen of afvinken van een voltooide taak helpt je gevoel van productiviteit te versterken.       

6: Praat met andere mensen

Op de een of andere manier is het praten met collega's ouderwets geworden. Zelfs als ze in hetzelfde kantoor werken. Online chatten of e-mails versturen heeft goede oude verbale communicatie vervangen.

Dit is het moment om weer met elkaar te gaan praten. En het liefst met behulp van videoconference-tools zoals Skype, Google Hangout of WhatsApp.

Thuiswerken kan eenzaam zijn en met de Covid-19 lockdown kan het nog veel eenzamer zijn. Af en toe het gezicht van een ander zien maakt het makkelijker....

Tuurlijk, iemand bellen kan zijn werk onderbreken. Maar een e-mail of een chatbericht ook.

Zelfs als het menselijk contact alleen online is, is het beter dan alleen maar op je toetsenbord typen. Vooral als je jouw huis niet deelt met anderen....

- Steffan Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.


Mobiele weergave