Webwinkel software voor MKB

Hoe je kunt blijven verkopen in tijden van crisis

We leven in ongekende tijden, en velen van ons hebben te maken met onzekerheid: hoe kunnen we ons bedrijf draaiende houden? Hoe kunnen we winstgevend blijven en in ons levensonderhoud voorzien? Velen van ons maken zich zorgen over ons gezin en onze medewerkers: vooral in kleine bedrijven zijn teams hecht.

Hoe je kunt blijven verkopen in tijden van crisis

Hoe kun je je verkopers, en jezelf, ondersteunen bij het aanpassen aan een crisis? Bijna 50% van de bedrijven is niet voorbereid op problemen: dus hier zijn drie manieren waarop je onverwachte veranderingen kunt omarmen.

1. Neem even de tijd om jezelf te analyseren.

Covid heeft ons geleerd dat thuiswerken mogelijk is, maar dat we allemaal nog steeds op verschillende manieren werken en verschillende uren met piekproductiviteit hebben. Om succesvol te zijn, moeten we onze nieuwe omgevingen pauzeren en opnieuw evalueren: hoe kunnen we het beste binnen hen communiceren? Hoe kunnen we onze dagen structureren om productiever te zijn? Zijn er speciale werkplekken bij ons thuis?

Als je eenmaal de basisprincipes van het thuiskantoor en de productiviteit heeft gladgestreken, neem dan even de tijd om te evalueren hoe je zelf op klanten overkomt. Als je online verkoopt met ShopFactory, heb je dan even de tijd genomen om je website bij te werken of je productbeschrijvingen te wijzigen, zodat deze beter aansluiten op de huidige behoeften van je klanten?

Als we overweldigd zijn, kan het maar al te gemakkelijk zijn om gewoon door te gaan met zaken, maar een paar uur extra besteden aan het verfijnen van je berichtgeving en aanpak kan een groot verschil maken in hoe bereidwillig mensen zijn om te kopen.

2. Evalueer je statistieken opnieuw

Hoe meet je je succes? Als je dezelfde Key Performance Indicators (KPI's) gebruikt als voor de crisis, kan het zijn dat je doelen nu ofwel onbereikbaar zijn of niet langer relevant zijn om je het beste te helpen slagen in het huidige klimaat.

Op dit moment hebben velen van ons tractie en inkomen nodig: dus veranderen veel verkopers hun aanpak van succes op de lange termijn naar snelle successen met resultaten waar ze onmiddellijk van kunnen profiteren. Het hebben van een succesplan op de lange termijn is van vitaal belang: maar op dit moment kan schakelen helpen om je bedrijf stabiel te houden.

Verkopers en bedrijfseigenaren volgen de productiviteit vaak op basis van de genomen acties: hoeveel telefoontjes hebben je verkopers gepleegd? Hoeveel e-mails, hoeveel reacties? Op de lange termijn zal het hoog houden van deze activiteiten resulteren in resultaten, maar momenteel kan het de moeite waard zijn om meer dan ooit tevoren op kwaliteit te focussen. In plaats van simpelweg iemand te bellen die mogelijk geïnteresseerd is in je producten, kun je de tijd nemen om de mensen of andere bedrijven te identificeren die er het meeste baat bij hebben, en je benadering op hen afstemmen.

3. Met welke problemen worden klanten momenteel geconfronteerd? Hoe kan ik je helpen?

Je beoogde klant is mogelijk veranderd en hun behoeften zijn mogelijk veranderd: neem even de tijd om opnieuw te evalueren of je oude KPI's nog steeds van toepassing zijn.

Bouw je netwerk op en praat met andere bedrijven

Virtuele connecties zijn ongekend hoog - en communiceren met andere eigenaren van kleine bedrijven kan een geweldige manier zijn om van elkaar te leren, te netwerken en je gerustgesteld te voelen dat je op de goede weg bent.

Als je van plan was iemand te bereiken, is dit het moment om contact op te nemen - en het is gemakkelijker dan ooit om dat te doen met tools zoals LinkedIn en Instagram.

Vooral op Linkedin kun je gemakkelijk gemeenschappelijke contacten met anderen identificeren om warme introducties mogelijk te maken.

Door een gemeenschap van mede-bedrijfseigenaren op te bouwen, kun je op de lange termijn succes boeken.

-

Als je succesvol wilt blijven in tijden van crisis, kan het updaten van je productbeschrijvingen in Shopfactory, het aanpassen van je klantenbereik en het opbouwen van je netwerk een grote bijdrage leveren aan het toevoegen van veiligheid aan jouw toekomst. Hoe heb jij je aangepast aan de huidige situatie?

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave