Webwinkel software voor MKB

E-commerce marketingstrategieën voor de feestdagen

Waarom bereiden verkopers met e-commerce-ervaring zich nu voor op de kerstverkopen?

Meer dan acht op de tien shoppers tijdens de feestdagen gaan op internet op zoek naar geschenken en cadeau-ideeën voordat ze een aankoop doen, wat een belangrijke kans creëert voor eigenaren van online winkels. Maar om te profiteren van de kerstverkopen, moeten veel verkopers nu beginnen met het uitvoeren van gecoördineerde marketingcampagnes.

Het is niet te vroeg om je voor te bereiden op het kerstinkopenseizoen 2020, dat eind september begint en in sommige gevallen zelfs tot na 25 december gaat. Het is één ding voor een winkeleigenaar om de noodzaak in te zien om plannen te maken voor de feestdagen, en iets heel anders om te weten welke marketingstrategieën en -tactieken je moet gebruiken.

Hoe kun je jouw shop het beste promoten voor de feestdagen van 2020?

E-commerce marketingstrategieën voor de feestdagen

Tips voor de Feestdagen

Hoewel er zeker honderden haalbare manieren zijn om nieuwe kopers aan te trekken en dit jaar vakantieverkopen te maken, hebben drie specifieke strategieën misschien de meeste belofte voor eigenaren van kleine en middelgrote online winkels. Hier zijn 3 marketingstrategieën voor e-commerce voor de feestdagen:

  • Pay-per-click-advertenties
  • Inkomend verkeer marketing
  • Marketing voor bestaande klanten

Deze strategieën zijn óf relatief goedkoop óf aan een beperkt budget te houden. Elk moet siteverkeer aanmoedigen en elk kan een bron van tijdige verkoop zijn.

Pay-per-click-advertenties

De eerste methode die eigenaren van online winkels zeker zullen willen gebruiken, is pay-per-click-advertenties. Deze vorm van promotie kost misschien relatief meer en heeft relatief lagere conversieratio's dan e-mail of inbound marketing, maar voor de feestdagen zou het echt een onderdeel van de mix moeten zijn.

Overweeg nu om kleine PPC-campagnes met trefwoordtesten te starten. Pay-per-click-marketing vereist een aanzienlijke hoeveelheid controle, aangezien je zoekwoorden aanpast, experimenteert met advertentietekst en afbeeldingen en klantdoelen opnieuw richt.

Hoewel je vrijwel zeker Google Ads in de mix wilt opnemen, moet je ook naar alternatieve netwerken zoeken. Door Facebook gepromote berichten kunnen bijvoorbeeld geweldige converteerders zijn en hebben meestal het bij-effect dat het aantal Facebook-volgers toeneemt.

Inkomend verkeer marketing

Inkomend verkeer marketing probeert nieuwe kopers aan te trekken met inhoud zoals blogposts, video's of ander nuttig materiaal.

Het concept is eenvoudig, voeg inhoud toe aan je e-commercesite die kopers via zoekmachines en mond-tot-mondreclame zal aantrekken. Het idee is dat een aanzienlijk aantal van je potentiële kopers zoekmachines of aanbevelingen van vrienden gaat gebruiken om cadeau-ideeën of bijvoorbeeld een gerechtrecept te vinden.

Je kunt bijvoorbeeld een blogpost publiceren over de vijf keer dat het gepast is om taart te geven als cadeau voor de feestdagen in 2020, of een video over hoe je uitrusting voor de duikers op je boodschappenlijstje voor de feestdagen kunt selecteren. Deze inhoud, gepubliceerd in september, zal dan in november of december in de zoekresultaten verschijnen.

SEO (Search Engine Optimization) is zowel een kunst als een kwestie eenvoudig gezond verstand. Voor sommige bedrijfseigenaren kan het een zaak van vallen en opstaan zijn, aangezien elk bedrijf en elke website anders is - en eigenaren van elke site hun sites mogelijk anders opzetten. Door de basisrichtlijnen te volgen en volledig gebruik te maken van de SEO-mogelijkheden in ShopFactory - kun je het vallen en opstaan elimineren om jouw website geïndexeerd en correct gerangschikt te krijgen in de zoekmachines.

Marketing voor bestaande klanten

Loyale, terugkerende, bekende kopers zijn meestal de beste inkomstenbron van een winkeleigenaar. Bijna 50% van de e-commerce-inkomsten uit de detailhandel is afkomstig van terugkerende of terugkerende kopers. En deze terugkerende kopers vertegenwoordigen doorgaans slechts ongeveer 8 procent van de bezoekers van de site. Terugkerende kopers zullen per bezoek tussen de drie en vijf keer zoveel uitgeven als nieuwe kopers.

Om bekende kopers aan te spreken, richt je jouw marketingactiviteiten op e-mail, sociale media en, als je abonnees heeft, sms-berichten.

Plan voor e-mail vanaf nu een reeks e-mails die een van de volgende drie doelen nastreven: (1) Shoppers aanmoedigen om op zoek te gaan naar cadeus voor de feestdagen; (2) Introductie of preview van nieuwe of aanbevolen producten; en (3) betrokkenheid aanmoedigen met blogs en sociale media-inhoud

Vraag voor blogs en sociale media aan klanten die Facebook of Pinterest gebruiken om verlanglijstjes te maken van producten die ze deze feestdagen 2020 als cadeau zouden willen ontvangen. Vraag hen ook om cadeau-ideeën en suggesties te geven. Verzamel de beste verlanglijstjes en cadeau-suggesties in blogposts.

Tekstberichten zijn een belangrijke kans voor winkeleigenaren. Shoppers reageren doorgaans binnen ongeveer 90 seconden op een sms-bericht. Stel je voor wat dat zou kunnen betekenen voor een retailer die exclusieve Black Friday- of Cyber ​​Monday-aanbiedingen communiceert? Als je een telefoonnummerlijst hebt, plan dan een wekelijkse, exclusieve aanbieding in de tweede helft van november en begin december. Als je geen aanmeldingslijst voor sms-berichten hebt, kun je er misschien een gaan maken.

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave