Webwinkel software voor MKB

Feestdagenverkoop: drie tips om van bezoekers kopers te maken

Het sinterklaas- en kerstinkopen seizoen staat voor de deur.

Op basis van een onderzoek onder meer dan 1,5 miljoen mensen die internet gebruikten voor sinterklaas- en kerstinkopen, door een van de beste online beveiligingsproviders, bleek dat de eerste week van oktober het begin van het winkelseizoen markeert.

Dit betekent dat het tijd is om je zoekwoordenlijst te maken voor zowel organische zoekoptimalisatie als voor pay-per-click-advertenties.

Wat nog belangrijker is: je moet een plan hebben om meer bezoekers naar je site te trekken.

Feestdagenverkoop: drie tips om van bezoekers kopers te maken

"Ik ben gewoon aan het browsen" kan in geld veranderen

Dankzij de economie is de kans groter dat mensen jouw website bezoeken en koopwaar meerdere keren bekijken voordat ze een aankoop afronden. Uit de gegevens die uit het onderzoek zijn verzameld, blijkt dat consumenten steeds meer budgetbewust zijn en dat het enkele dagen of weken kan duren voordat ze een aankoop doen.

Uit het onderzoek bleek ook dat van de 163 miljoen winkeltransacties die ze volgden, 65 procent van die shoppers een dag of langer wachtte om een aankoop te voltooien.

In het verleden noemden we het verlaten van het winkelwagentje. Vandaag wil ik er een nieuwe term voor voorstellen: kans. Hier zijn een paar tips om van die shoppers die 'gewoon aan het browsen' zijn, betalende klanten te maken.

Bied speciale incentives om direct te kopen. Iedereen houdt van korting. Door deze incentive aan te bieden aan shoppers die al interesse in uw product hebben getoond, vergroot je de kans dat ze bij jou kopen. Bied ze een klein percentage korting of doe gratis verzending. Wees er creatief mee. Als iemand overweegt om een winterjas in je winkel te kopen, bied hem of haar dan misschien een gratis hoed of set handschoenen aan als ze terugkeren naar je e-commerce winkel en de aankoop voltooien.

Bied als extra stimulans korting op accessoires of gerelateerde producten om de grootte van een enkele bestelling te vergroten. Add-ons zijn een geweldige manier om de omzet per bestelling te verhogen wanneer je nog meer korting biedt op gerelateerde items die ze wilden kopen. Door ze een "one-stop-shopping" -ervaring te bieden, kunnen ze terugkomen als terugkerende kopers.

Vertel je klanten over hoe veilig je winkel is. Zou het niet jammer zijn als je omzet misloopt omdat klanten bang zijn dat je site niet veilig is, terwijl je weet dat dit wel het geval is? Als je weet dat dit het geval is, waarom laat je potentiële klanten dat dan ook niet weten? Uit het onderzoek bleek dat de verkoopconversies 11 procent hoger waren voor online browsers wanneer ze een beveiligingsmelding te zien kregen.

Follow-up tot het einde en daarna

Follow-up met een e-mail. Help kopers om jouw bedrijf in gedachten te houden. Bied browsers op je site meerdere locaties aan zodat ze zich kunnen aanmelden voor jouw e-maillijst, en stuur ze vervolgens een e-mail om ze aan te moedigen terug te komen naar je site, misschien door ze een speciale beloning aan te bieden. Onthoud dat als een bezoeker een klant wordt, de verkoop niet stopt nadat een bestelling is geplaatst. Houd ze op de hoogte met incentives en speciale aanbiedingen, en nieuwe producten, zodat ze terug blijven komen voor meer.

Hopelijk heb je vooraf je online feestdagencampagnes en kortingen ingepland. Plan verder vooruit voor meer marketingacties. Vergeet niet door te gaan tot 25 december, en zelfs daarna. Vorig jaar ontdekten we dat de week na het kerstinkopenseizoen en in januari online winkels een toename van zowel conversies als verkopen zagen.

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave