Webwinkel software voor MKB

Hoe maak je een duidelijke marketingstrategie?

Als eigenaren van kleine bedrijven hopen we vaak dat onze producten zichzelf kunnen verkopen.

Hoewel ShopFactory-winkels zijn geoptimaliseerd om hoog in de zoekresultaten te worden weergegeven, is het nog steeds essentieel om een ​​duidelijke marketing- / verkoopvisie en strategie te hebben.

Hoe maak je een duidelijke marketingstrategie?

Waarom?

De online markt raakt steeds meer verzadigd, en met trends die als zand verschuiven, zal het ontwikkelen van een strategie en merkidentiteit jou helpen om stevig op de been te blijven.

Dit zijn drie elementen die de kern van jouw strategie zouden moeten vormen (en waarvoor je geen expert hoeft te zijn!).

1. Begrijp je merk.

Inzicht in jouw product en voor wie het interessant kan zijn, is de basis van een goede strategie.

Het lijkt een eenvoudige vraag, maar begrijpen hoe je jezelf aan de wereld wilt presenteren, is de sleutel tot succes op lange termijn. Jij moet jouw product begrijpen, identificeren aan wie je het wilt verkopen en een persoonlijkheid of merk voor uw bedrijf kiezen die de twee met elkaar verbindt.

Er zijn bijvoorbeeld veel manieren om kantoorhulpmiddelen te promoten:

  1. Office-tools voor serieuze professionals.
  2. Office-tools voor jonge mensen die net in hun rol zijn begonnen.
  3. Office-tools die het alledaagse leuker maken.
  4. Office-tools die de persoonlijkheden van degenen die ze hanteren, laten zien.
  5. Office-tools die resulteren in nul afval.

Vanwege deze promotiebeslissingen hebben bedrijven die vergelijkbare producten verkopen vaak totaal verschillende klanten (van schoenen tot adviesdiensten, hoe je jouw aanbod communiceert, heeft een enorme invloed op wie er iets kopen). Dit is essentieel om te onthouden, en als je er kritisch over nadenkt, kun je een eigen niche creeëren, zelfs als je bestaande concurrenten hebt.

Als je eenmaal hebt besloten wat voor wie is, moet je nadenken over het hoe:

  1. Eco-vriendelijk?
  2. Duurzaam?
  3. Betaalbaar?

Naar welke dingen kan jouw doelgroep op zoek zijn?

Degenen die ver in hun carrière zijn, zijn misschien op zoek naar hoogwaardige, duurzame producten, terwijl pas afgestudeerden misschien meer gericht zijn op individualisering en duurzaamheid.

Hieronder een korte checklist om je te helpen beginnen met brainstormen:

  1. Wat verkoop ik?
  2. Aan wie verkoop ik?
  3. Waarom is deze persoon meer geïnteresseerd in mijn product dan concurrenten?
  4. Hoe kan ik mijn online winkel en persona ontwikkelen om hen hiervan op de hoogte te stellen?

2. Optimaliseer je website voor jouw publiek.

Het begrijpen van de interesses van de klant heeft niet alleen invloed op het ShopFactory-thema dat je gebruikt, maar ook op welke van onze ingebouwde lettertypen, kleurenschema's en lay-outs jouw boodschap het beste aan je klanten overbrengt.

Er zijn veel manieren waarop je jouw ShopFactory-website kunt optimaliseren voor toekomstige klanten:

1. Plan boven de vouw.

Wat zien je klanten wanneer ze je website openen (zowel op mobiel als op desktop), zonder te hoeven scrollen? De naam voor alles dat wordt weergegeven voordat een actie wordt ondernomen, is ‘boven de vouw’, of boven de scroll naar beneden die nodig is om meer te zien! Je moet jezelf concentreren op het hebben van een duidelijke boodschap in deze ruimte, over wat je product is en voor wie het is, en een oproep tot actie hebben die bezoekers ertoe aanzet meer te leren of te kopen.

2. Maak kwaliteitsfoto's van je producten en gebruik relevante beschrijvingen.

De afbeeldingen die je gebruikt, moeten de sfeer van je bedrijf weergeven, of dat nu pragmatisch, dom, serieus, professioneel, vriendelijk of iets anders is. Hoe kun je jouw producten presenteren op een manier die de uiteindelijke koper vertegenwoordigt en duidelijk maakt wat ze zijn? Je moet er ook voor zorgen dat de productbeschrijvingen die je gebruikt, een taal bevatten die bij je kopers past en waarin je alle kennis die je hebt over je product en de belangrijkste kenmerken van wat je verkoopt, uitlegt.

3. Plan een strategie om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken.

Sociale media kunnen een geweldige manier zijn om mensen naar jouw site te leiden. Er zijn meerdere kanalen beschikbaar, zoals TikTok, Instagram, Twitter en Facebook. Als je eenmaal hebt besloten wie jouw demografische doelgroep is, kun je onderzoeken welke van deze sites ze het meest gebruiken. Vervolgens kun je op het platform afgestemde communicatie maken om een ​​digitale wegwijzer te creëren die mensen naar jouw webwinkel leidt.

3. Ontwikkel een verhaal voor je producten.

Het ontwikkelen van een verhaal voor je producten helpt bij elk onderdeel van jouw verkoopverhaal. Dit vereist dat je meer doet dan beslissen wat je aan wie wilt verkopen en hoe je dit wilt communiceren - het gaat allemaal om het waarom.

Historisch gezien plaatsten bedrijven producten als de helden in het verhaal: een probleem oplossen om de gebruiker te redden. In modernere tijden erkennen bedrijven echter dat de gebruiker de held is en dat het product een hulpmiddel is dat ze kunnen gebruiken om hun leven te verbeteren.

Je weet dat je bijvoorbeeld gepersonaliseerde kantoorapparatuur voor jonge professionals wilt verkopen. Je weet dat ze mogelijk geïnteresseerd zijn in duurzame producten en je brengt de tools op de markt als ‘duurzame aanpasbare tools voor pas afgestudeerden’.

Een verhaal gaat een niveau dieper en legt uit welke voordelen deze producten zullen hebben voor de gebruiker. Dit betekent niet dat je de hoeveelheid inkt die een pen kan bevatten grondig moet beschrijven, maar eerder hoe de tool de gebruiker eruit laat zien en aanvoelt. Het hebben van blocnotes met monogram kan mensen meer zelfvertrouwen geven en daardoor professioneler overkomen in vergaderingen. Het kan ervoor zorgen dat ze zich legitiemer gaan voelen om in nieuwe rollen te beginnen. Het zou het probleem kunnen oplossen dat alle op kantoor geleverde apparatuur er identiek uitziet en dat er per ongeluk verwisselingen plaatsvinden.

Het kan zelfs proactief enkele veelvoorkomende problemen oplossen die mensen hebben met bestaande tools, die je kunt ontdekken met behulp van marktonderzoek. Het kan zijn dat jongeren de voorkeur geven aan meer open schrijfruimte in blocnotes dan in het verleden.

Maar als je deze dingen weet, kun je het verhaal creëren van een jonge afgestudeerde die zich overweldigd voelt, maar je gereedschap gebruikt om meer controle te hebben, meer georganiseerd te worden en professioneler over te komen.

Het volgen van dit verhaal betekent dat elke afgestudeerde die zich zo voelt, zich aangetrokken voelt tot jouw producten: een krachtige strategie voor e-commerce verkoop.

-

Je hoeft geen ervaren verkoop- of marketingexpert te zijn om jouw bedrijfsstrategie te verbeteren. Door een merk te ontwikkelen, kritisch na te denken over de lay-out van een website en een verhaal te ontdekken, ben je al beter voorbereid om te verkopen. Welke strategieën vind jij effectief?

- Lena Klein

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave