Webwinkel software voor MKB

5 E-mailsuggesties om vlak voor de kerstdagen te verzenden

Het kerstinkopenseizoen 2020 nadert zijn einde en eigenaars van ShopFactory online winkels willen elke mogelijke bestelling binnenhalen voordat veel kopers in het eerste kwartaal in winterslaap gaan.
Overweeg om vijf e-mailberichten te sturen om de verzendkosten te verlagen, kortingen aan te bieden en duurzame relaties met kopers op te bouwen om de verkoop aan het einde van de feestdagen te stimuleren.

Goed getimede e-mailmarketingcampagnes die tegemoetkomen aan de zorgen van kopers, kunnen een beroep doen op het gevoel van waarde van een klant. Overweeg om je marketingdoel te richten op het aangaan van duurzame klantrelaties. Hieronder een aantal suggesties die je in de komende dagen zou kunnen verzenden.

5 E-mailsuggesties om vlak voor de kerstdagen te verzenden

Laatste kans op gratis verzending

Verzendkosten zijn een grote zorg voor kerstcadeau kopers. Volgens een recent onderzoek zei 85 procent van de online kopers dat gratis verzending ‘belangrijk’ of ‘zeer belangrijk’ is voor het doen van een internetaankoop.

Met deze gegevens in gedachten, stuur je een e-mailbericht waarin je kopers op de hoogte stelt wanneer de laatste dag is dat ze nog gebruik kunnen maken van de gratis verzending die je winkel aanbiedt om nog voor 24 december met succes een cadeau bij de ontvanger te krijgen. Deze datum zal per land verschillen, dus probeer je e-maillijst  te segmenteren per land/regio wanneer je deze e-mail verzendt. Een in Duitsland gevestigde handelaar kan bijvoorbeeld zeggen dat 18 december de laatste dag is waarop gratis zendingen naar Oostenrijk op tijd zullen zijn, maar 20 december kan de deadline zijn voor zendingen in Frankrijk of Nederland.

Gratis bezorgdag

Overweeg om deel te nemen aan en het promoten van de gratis verzenddag, 18 december 2020, die nauw verwant is aan het eerste hierboven genoemde e-mailbericht.

Je winkel moet bereid zijn om een ​​gratis verzendoptie aan te bieden die gegarandeerd voor kerstavond een bestelling op de plaats van bestemming krijgt. Stuur een e-mailbericht om je kopers over dit aanbod te informeren.

Laatste kans voor alle online bestellingen

Er zullen enkele uitstellende kopers zijn die op het laatste moment nog een geschenk voor een familielid of vriend nodig hebben. Stuur deze last-minute kopers een e-mail om hen te laten weten wanneer het de laatst mogelijke dag is dat ze een pakket kunnen verzenden. In veel gevallen is dit 23 december, maar in de huidige situatie kun je waarschijnlijk beter de 22e of zelfs 21 december aanhouden hiervoor.

Na Kerstmis Opruiming al voor de kerst doen

Vóór de vakantie ontvangt jouw online winkel waarschijnlijk een aanzienlijke hoeveelheid verkeer en verkopen. Na Kerstmis zul je nog steeds verkopen, maar aantoonbaar zullen na de kerst het aantal aankopen minder en het  verkeer naar je site veel minder intens zijn.

Overweeg daarom om dezelfde deals aan te bieden die je zou doen na de kerst, in de laatste week voor de kerst, wanneer je kopers nog in de stemming zijn om te besteden. Kijk hiervoor naar de verkoopsnelheid van artikelen die je de komende maanden liever niet op voorraad houdt. Als het onwaarschijnlijk is dat een item uitverkocht raakt, bied het dan nu aan voor een bedrag dat in de buurt komt van waarvoor je het medio januari zou willen verkopen. Je haalt het daarmee uit je boeken en uit je magazijn.

Fijne vakantie

Stuur ten slotte op 23 of 24 december een eenvoudig, niet-verkoopgerelateerd vakantiebericht. De ervaring leert dat deze laatste kerstgroet twee doelen kan dienen.

Ten eerste bouwt een echte vakantiegroet waarschijnlijk een duurzame relatie op met sommige kopers. Dit oprechte bericht aan het einde van een reeks aanbiedingen en kortingen kan opvallen in de inbox.

Ten tweede kan het ook last-minute kopers aanmoedigen om voor jouw online winkel te kiezen. Vaak zullen e-mailberichten, zelfs berichten zonder een verkoopgerelateerde call-to-action, extra verkeer naar je site sturen, en rond Kerstmis verandert extra siteverkeer vaak in extra verkopen.

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave