Webwinkel software voor MKB

Marketing, faciliteiten, fulfillment - Wat zijn de belangrijkste zaken op het gebied van infrastructuur voor jouw webwinkel?

Elk bedrijf heeft een infrastructuur nodig om zijn kopers en operaties te ondersteunen. Dit omvat faciliteiten, apparatuur en processen om alle functionele gebieden van je bedrijf te ondersteunen. Door de juiste infrastructuur te kiezen die past bij jouw bedrijfsstrategie, kunnen je activiteiten beter verlopen. Omgekeerd, als een element van je infrastructuur niet synchroon loopt met je bedrijfsmodel, zul je waarschijnlijk de pijn daarvan voelen in elk aspect van je bedrijf.

Hier is een voorbeeld. Als jouw business model is om het hoogste niveau van klantenservice te bieden voor premiumproducten, dan moet je infrastructuur processen omvatten om snelle en responsieve service te leveren. Dit kunnen communicatiekanalen zijn zoals: telefoonlijn van de klantenservice, live chat, zelfbedieningstools voor webportalen en een snelle doorlooptijd voor vragen en bestellingen.

Als je business model elke dag de laagste prijzen moet bieden, moet je infrastructuur erop gericht zijn om dé low-cost provider te zijn. Je kunt dit op verschillende manieren bereiken. Maar je moet ervoor zorgen dat de kosten van verkochte goederen en overheadkosten, waaronder infrastructuurkosten, zo laag mogelijk zijn.

Hieronder vind je 7 belangrijke infrastructuurbeslissingen waarmee e-commercebedrijven worden geconfronteerd.

Marketing, faciliteiten, fulfillment - Wat zijn de belangrijkste beslissingen op het gebied van infrastructuur voor jouw e-commercebedrijf?

1. Faciliteiten

Een belangrijk concurrentievoordeel dat e-commerce bedrijven hebben ten opzichte van fysieke winkels is de lagere investering in hun fysieke kantoren en magazijnen. In veel gevallen kun je je bedrijf hosten vanuit een kantoor aan huis en je kelder of garage. Als je dropshipment of fulfillment uitbesteedt, kun je dat wellicht voor een lange periode doen. Zelfs als je uitgroeit tot een bedrijf met veel werknemers, kun je de kantoren in klasse B- of C-ruimte vestigen, omdat je geen behoefte hebt aan een luxe winkel op de juiste locatie.

Tip: Houd je opties flexibel. Probeer een kantorenpark te vinden dat een grote verscheidenheid aan ruimtes in verschillende groottes heeft. Misschien kun je in een kleinere ruimte beginnen en zonder boete naar een grotere verhuizen, als je behoeften veranderen.

2. Informatie Technologie

Het kiezen van de juiste eCommerce oplossing is een van de belangrijkste beslissingen die je zult maken in je bedrijf. Wil je jouw eigen systeem bouwen en hosten, de ontwikkeling uitbesteden en vervolgens het systeem beheren, of een gehost, software-as-a-service platform gebruiken dat meer kant-en-klaar is en extern wordt beheerd?

Het uitbesteden van de ontwikkeling en hosting verlaagt je personeelskosten, maar je zult hogere kosten hebben voor eventuele toekomstige uitbreidingen of veranderingen aan je websites. Met ShopFactory bouw en beheer je je website(s) en webwinkel(s) op uw eigen computer. Beheer betalingen, bestellingen, klanten, verzending en marketing in de cloud. ShopFactory bevat alle functies die je nodig hebt om je eigen onafhankelijke online verkoop machine te maken en te runnen.

3. Personeelszaken

Veel eigenaren van kleine bedrijven vermijden de personeelszaken om de kosten laag te houden. Rekrutering, loonadministratie en andere HR-activiteiten zijn kostbaar, specialistisch en tijdrovend. Je kunt ervoor kiezen om de middelen in huis te halen om die activiteiten te beheren. Als alternatief kun je overwegen om het uit te besteden of onderaannemers in te huren, en alleen tijdelijke hulp in te huren wanneer dat nodig is. Er zijn tal van personen en bureaus die goed zijn toegerust om uw HR-activiteiten op zich te nemen.

4. Klantenservice

Er zijn tegenwoordig veel keuzemogelijkheden voor het leveren van een klantenservice van hoge kwaliteit. Je kunt deze activiteiten intern beheren of uitbesteden aan een derde partij. Basis klantenservice voor verkoop en after-sales activiteiten kan worden afgehandeld met behulp van e-mail, en door het verstrekken van een telefoonnummer voor meer uitgebreide telefonische ondersteuning. Een klantenbeheersysteem zal deze activiteiten vergemakkelijken. Maar voor kleinere bedrijven is dat geen vereiste.

Tip: Live chat zal een impact hebben op je activiteiten omdat er iemand beschikbaar moet zijn tijdens bepaalde openingsuren. Zorg ervoor dat je de impact daarvan binnen je organisatie kunt inschatten, als je besluit deze activiteiten in huis te halen.

5. Fulfillment

Een andere belangrijke beslissing is of je een eigen voorraad gaat beheren of deze activiteiten gaat uitbesteden aan een fulfillmentbedrijf of via dropshippingregelingen met je leveranciers. Het beheren van je eigen voorraad is biedt je een hoge mate van controle. Je zult daarmee echter je geld vastzetten in voorraad, magazijnruimte, en je eigen fulfillment personeel. In sommige sectoren is het beheren van je eigen voorraad de meest logische keuze. Bijvoorbeeld, als je geen alternatief hebt voor drop shipping, en de meeste items worden gekocht in bulk en zeer klein zijn - kan het houden van inventaris in huis zinvol zijn. Andere dingen om te overwegen zijn: als je de voorbereiding en fulfillment niet kunt toevertrouwen aan een externe dienst, dan is in-house voorraadbeheer een must.

Tip: Kies de beste fulfillmentoptie die aan jouw behoeften voldoet. Zorg ervoor dat je de kosten begrijpt en analyseer de andere opties voordat je verder gaat.

6. Financiën en administratie

Net als bij andere bedrijfsactiviteiten zul je moeten beslissen of je de financiën en administratie in eigen beheer wilt houden, wilt uitbesteden, of een combinatie van beide. ShopFactory is geïntegreerd met een groot aantal boekhoudsystemen, je zult waarschijnlijk weinig behoefte hebben aan een in-house boekhouder. Als je aparte systemen gebruikt voor je website, order management en boekhouding - dan heb je wellicht meer hulp nodig bij het invoeren van gegevens en om ervoor te zorgen dat de informatie goed wordt beheerd

Veel eCommerce bedrijven maken gebruik van externe diensten voor leveranciersbetalingen, salarisadministratie, en andere basis boekhoudkundige activiteiten. Dit geeft hen het voordeel dat ze zich kunnen concentreren op verkoop, marketing en klantenservice. Hierdoor kunnen ze zich ook blijven richten op de groei van hun bedrijf, in plaats van een interne boekhouder te betalen - of dat werk zelf te doen als bedrijfseigenaar.

Aan de administratieve kant he je een leiderschapsteam nodig en moet je hen richting geven. Goede communicatie is belangrijk, of je nu 3 of 50 werknemers hebt. Of je in jouw managementstijl meer autoritair of meer democratisch wilt zijn, is aan jou. Maar kies een stijl en blijf consequent. Zorg ervoor dat iedereen zijn rol begrijpt, evenals de algemene bedrijfsstrategieën. Misschien moet je jouw aanpak aanpassen naarmate je bedrijf zich ontwikkelt.

Tip : Wist je dat je jouw ShopFactory Cloud en order management kunt koppelen aan boekhoudpakketten van derden? Met behulp van onze App - Zapier Connect, kun je integreren met honderden oplossingen van derden, waaronder boekhoudoplossingen.

7. Marketing

Van alle infrastructuur elementen is marketing misschien wel het meest belangrijk. Om te slagen moet je (ShopFactory) webwinkel online gevonden worden. Als bezoekers eenmaal op je site zijn, moet je ze daar houden en manieren vinden om ze over te halen bij je te kopen. Dat is de taak van je marketing team. Of het nu gaat om winkel ontwerp, social media, zoek marketing, merchandising, email, of andere vormen van adverteren - het draait allemaal om marketing. Het is een hele uitdaging om marketingactiviteiten intern effectief te beheren. De meeste kleine eCommerce bedrijven besteden een deel van de marketing uit.

Tip: Gebruik ShopFactory Cloud om marketing campagnes te voeren met top producten / top kopers / mailing lijsten. Met online order management, kun je rapporten maken over top verkopers, top klanten en meer.

-

De meeste eCommerce bedrijven zijn klein, met minder dan 15 werknemers. Als je kijkt naar alle functionele gebieden van het bedrijf die moeten worden beheerd op een dagelijkse basis, zal het moeilijk zijn om in-house personeel te vinden en te veroorloven,  met alle vaardigheden die nodig zijn om succesvol te zijn. Wanneer je beslist over je bedrijfsinfrastructuur en -operaties, zorg er dan voor dat je evalueert wat jouw sterke punten zijn. Weet wat je goed doet en weet wat je niet goed doet. Ze zijn even belangrijk. Besteed deeltijdactiviteiten uit of activiteiten die veel vaardigheden of specialisatie vereisen. Een belangrijke infrastructuurbeslissing is of je activiteiten uitbesteedt of in eigen beheer uitvoert.

Sinds 1995 hebben we ShopFactory ontwikkeld als de ideale Do-It-Yourself eCommerce oplossing voor kleine en middelgrote bedrijven die hun producten en diensten online willen verkopen. ShopFactory's visuele editor laat je op elk moment zien wat je doet. Beheer je website, pagina's, categorieën, producten, en winkelwagen met point and click gemak.

Het bevat alle functies die je nodig hebt om je eigen onafhankelijke online winkel te maken en te runnen.

ShopFactory Product Tour

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave