Webwinkel software voor MKB

Maak professionele productfoto's voor je ShopFactory online winkel

Als je niet het budget hebt om middelen in duurdere camera-uitrusting te steken, kun je misschien beter de tijd nemen om uit te zoeken hoe je buitengewone productfoto's kunt maken met je mobieltje.

Het valt niet te ontkennen; productvisuals zijn een enorm onderdeel van je online verkoopsucces. Geweldige foto's zijn van zeer grote invloed op je kopers. Pronken met mooie productfoto's helpt kopers over te halen tot "In winkelwagen plaatsen" en online elke order binnen te halen. Productfoto's van hoge kwaliteit verhogen de verkoop en verbeteren de klanttevredenheid, en laten ook het verhaal van je merk zien. En hoewel investeren in zelfs semi-professionele camera-uitrusting sterk aan te bevelen is - is dat misschien niet voor iedereen een optie.

Het goede nieuws? Je mobiele telefoon kan dienen als een prima tussencamera terwijl je spaart voor het echte werk. Het lijkt misschien een onwaarschijnlijke keuze voor productbeelden, maar je smartphone kan een ongelooflijke aanwinst zijn als je weet hoe je hem moet gebruiken. Smartphones zijn de laatste jaren drastisch geëvolueerd en omvatten camera's die geavanceerd genoeg zijn om beelden van professionele kwaliteit te maken, vooral om op het internet te bekijken. Dat je smartphone foto's van hoge kwaliteit kan maken, wil nog niet zeggen dat ze elke keer perfect zullen lukken.

Hier zijn wat eenvoudige tips over hoe je de productfoto's die je met je telefoon maakt kunt verbeteren:

Maak professionele productfoto's voor je ShopFactory online winkel

Maak professionele productfoto's voor je ShopFactory online winkel

Ken je toestel

De eerste stap in het maken van professionele foto's is je toestel van binnen en van buiten kennen. Leer alles wat je kunt over de interne camera en hoeveel je er 'out of the box' al mee kunt. Veel mobiele telefoons zijn uitgerust met verschillende handmatige instellingen, waaronder belichtingsregeling, witbalans, en nabewerking. Neem de tijd om te begrijpen hoe je elk van deze hulpmiddelen kunt gebruiken om je beelden te verbeteren. Je mobiele telefoon camera op handmatige instelling leren gebruiken, en hem uit de auto-opname halen, is een grote stap - maar uiteindelijk de moeite waard.

Een snelle tip: Als je een smartphone gebruikt die deze functies niet heeft, overweeg dan een camera app van derden toe te voegen. Sommige gratis cameratools bieden handige handmatige bediening, bevatten bewerkings- en deelmogelijkheden, en worden tegenwoordig op duurdere telefoons door veel professionele fotografen gebruikt.

Ken de grondbeginselen van de manuele stand

Hoewel fotograferen op automatisch tijd kan besparen en mooie beelden kan opleveren, is het veel beter om je opname zo veel mogelijk onder controle te houden. Hoewel een mobiele telefoon niet zoveel controle zal bieden als een camera van professionele kwaliteit, zal inzicht in de grondbeginselen je helpen je opnamen te verbeteren. Hier zijn de essentiële onderdelen van de manuele stand:

Belichting

Belichting is de hoeveelheid licht die je met je camera opvangt. Ze wordt geregeld met drie hulpmiddelen:

- Sluitertijd

- Diafragma

- ISO (lichtgevoeligheid)

Sluitertijd is de lengte van de tijd dat de sluiter van je camera opengaat om licht op te nemen. Dit regelt de hoeveelheid opgevangen licht en eventuele beweging in het kader. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat je smart phone een optie heeft om de sluitertijd te regelen, kun je belichten op verschillende lichtgebieden in je foto. Diafragma "openingsgrootte" en sluitertijd zijn bij mobiele telefoonfotografie niet zo belangrijk voor productfoto's - maar het is goed om deze grondbeginselen te begrijpen als je later overstapt op semi-professionele of pro DSLR camera's.

Een snelle tip: Om dit op de meeste smart phones te doen, tik je op je scherm op het gebied dat je wilt uitlichten. Je camera past dan automatisch zijn instellingen aan op basis van de hoeveelheid licht in dat gebied.

Diafragma is de opening van de lens van je camera die de hoeveelheid licht regelt die je opneemt en je scherptediepte. De scherptediepte bepaalt de scherpte tussen de voorgrond en de achtergrond van je foto.

Een laag diafragma neemt meer licht op en geeft een onscherpere achtergrond, terwijl een hoog diafragma minder licht opneemt en een scherpere achtergrond geeft. Diepte van het veld kun je regelen met de handmatige instellingen op je camera, en ook met je afstand tot het voorwerp dat je fotografeert.

Dicht bij je product fotograferen geeft een groter verschil tussen voor- en achtergrond, waardoor een wazige achtergrond en een scherpe voorgrond ontstaan. Opnamen ver van je voorwerp geven een kleiner verschil tussen voorgrond en achtergrond, wat bijdraagt tot een scherper beeld rondom. Je kunt het diafragma op je smartphone camera regelen met het scherpstelgereedschap en je afstand tot het voorwerp.

Wil je bijvoorbeeld een wazige achtergrond (laag diafragma), ga dan dicht bij je voorwerp staan en tik op het gebied waarop je wilt scherpstellen. Je achtergrond wordt automatisch onscherp, terwijl je voorgrond scherp blijft. Wil je een scherpe achtergrond (hoog diafragma), ga dan verder van je product af staan (een paar meter minstens) en tik op het scherm op de plaats die je scherp wilt stellen. Je achtergrond en voorgrond blijven dan scherp.

BELANGRIJKE TIP: Koop een driepoot voor mobiele telefoonfotografie. Er zijn er tegenwoordig veel goedkope in de handel. Je mobieltje / camera perfect stil en stabiel houden is de sleutel tot PERFECT UITZIENDE PRODUCTFOTO'S!

Een snelle tip:

Gebruik bij het fotograferen van je producten GEEN 'digitale zoom'. Die is berucht om het verminderen van de fotokwaliteit. In plaats daarvan beweeg je jezelf fysiek om dichter of verder van het produkt te zijn.

ISO is de gevoeligheid van je camera voor licht. Een lage ISO (100-200) is weinig gevoelig, wat betekent dat je minder licht zult vangen. Een hoge ISO (800-1600) is een hoge gevoeligheid, wat betekent dat je meer licht opvangt. Een hoge ISO instelling verhoogt de korreligheid van je foto's en geeft een slechte kwaliteit. Als je manuele controle hebt, ga dan niet hoger dan ISO 400.

Witbalans

Witbalans "WB" is een instelling die gebruikt wordt om kleureffecten van de camera te corrigeren, en die helpt de voorwerpen op je foto zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke kleuren te houden. Als je mobiele telefoon deze optie heeft, ziet hij er meestal uit als een knop met de letters "WB" erop. Omdat je witbalans grotendeels beïnvloed wordt door het soort licht in je foto, moet je hem aanpassen telkens als je lichtbron verandert. Je kunt bijvoorbeeld van daglicht op tl-licht overschakelen als je naar binnen gaat om binnen foto's te maken.

Zoek naar zacht licht of overweeg een lichtbak te bouwen

Als het gaat om het fotograferen van producten gaat er niets boven zacht of diffuus licht. Het is minder intens, verspreidt zich gelijkmatig over het product (waardoor minder schaduwen ontstaan) en brengt details beter naar voren, waardoor het ideaal is om je producten het beste tot hun recht te laten komen. Gelukkig is zacht licht gemakkelijk te vinden als je weet waar je naar moet zoeken. Als je thuis of op kantoor producten fotografeert, maak dan een opname bij een raam op een heldere maar bewolkte dag om harde stralen te vermijden. Gebruik dan een stuk wit papier of posterbord om het binnenvallende licht te weerkaatsen en eventuele schaduwen op je product weg te werken.

Als alternatief kun je zelf een lichtbak bouwen. Zo kun je bij elk soort licht en op elk moment van de dag fotograferen zonder een aardig centje uit te geven aan een kant-en-klaar exemplaar. Het helpt je onderwerp gelijkmatig te verlichten, en als je de juiste KELVIN lamp(en) met de juiste temperatuurwaarde gebruikt - hoef je in de meeste gevallen niet te rommelen met witbalans.

De kleurtemperatuur van gloeilampen kan een enorm verschil maken. De meeste LED gloeilampen zijn er met een warme (neigt naar een "gele" fotokwaliteit), warm-witte (middengeel tot wit, afhankelijk van de lamp) of daglicht (wit tot lichtstraat/blauw wit) Kelvin temperatuur kwaliteit. Sommige fotografen fotograferen lichtbakken met lampen van 5500 Kelvin. Dit wordt vaak ervaren als een "helderder" meer gelijkmatige lichtkwaliteit van diffuus daglicht.

Maar je zult een paar verschillende (witbalans) temperatuurlampen moeten uitproberen om je unieke voorkeur te bepalen.

Maak een effectieve achtergrond

Een doeltreffende achtergrond is essentieel om de aandacht op je producten te vestigen en je merk te versterken. Veel bedrijfseigenaars kiezen een witte achtergrond voor een zuiver beeld dat hun producten laat zien. Anderen geven de voorkeur aan een zwarte achtergrond of zelfs een geënsceneerde scène. Als je erover denkt om kleuren in je productfoto-achtergronden te introduceren, neem dan de tijd om de kleurentheorie te onderzoeken, zodat je opties kiest die je producten laten opvallen.

Vergeet niet te bewerken

Je fotosessie mag dan voorbij zijn, maar je productfoto's zijn nog niet klaar. Het is tijd voor bewerking om  de beste kwaliteiten van je foto's naar voren te brengen en je te helpen de perfecte merkboodschap over te brengen. De meeste cameraprogramma's bieden intuïtieve bewerkingsmogelijkheden. Als je meer zoekt zijn Photoshop Touch en AfterLight ook prima keuzes. Om een voorsprong te krijgen op het verkrijgen van die perfecte productfoto, probeer eens te spelen met deze basisinstellingen:

Scherpte: Het verhogen van de scherpte van je foto helpt de ingewikkelde details van je product te benadrukken en verbetert de beeldkwaliteit.

Contrast: Het verhogen van het contrast helpt je afbeelding tegen de achtergrond af te steken.

Helderheid: Het verhogen van de helderheid van je beeld verbergt eventuele onvolkomenheden en geeft het een aantrekkelijke gloed.

Witbalans: Soms krijgt je camera de instelling van de witbalans niet goed. Spelen met deze schaal om de meest natuurlijke kleuren in je beeld te krijgen is een snelle en gemakkelijke oplossing.

AANBEVOLEN ANDROID MOBIELE TELEFOON APP VOOR PRODUCTFOTO'S: Snapseed van Google LCC - van professionele kwaliteit, heeft alle functies en is gemakkelijker te gebruiken voor zowel beginners als gevorderden. En het is GRATIS!

Productfotografie is geen vaardigheid die je van de ene dag op de andere ontwikkelt, dus voel je niet ontmoedigd als je eerste paar opnamen een worsteling lijken. Net als alles - testen en oefenen maakt perfect. Als je deze tips in gedachten houdt en regelmatig fotografeert ben je in een mum van tijd op weg naar professionele productfotografie.

Ontdek meer over ShopFactory 14

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave