Webwinkel software voor MKB

Wat is de verzendstrategie van je ShopFactory webwinkel?

Klinkt het volgende bekend?

Een nieuwe koper komt naar je webwinkel, herkent het product dat hij of zij wil en dat het juiste prijspunt heeft. Hij/zij voegt het toe aan zijn winkelmandje. Hij of zij gaat naar de afrekenpagina en dan gebeurt het. De tarieven voor verzending en afhandeling verschijnen en plotseling begint de koper aan zijn koopbeslissing te twijfelen.

Plotseling begint een product dat een redelijke prijs had een beetje te duur te lijken. Een van de volgende twee dingen gebeurt. Of de koper besluit door te zetten ondanks de gestegen kosten, of hij laat zijn winkelkarretje staan en verlaat teleurgesteld je winkel.

Dus wat kun je doen om deze beslissing te beïnvloeden?

Laten we eens kijken naar een paar verzendstrategieën en hoe je die in je ShopFactory webwinkel kunt gebruiken

De echte uitdaging bij het uitzoeken van je verzendstrategie is een oplossing te vinden die zo weinig mogelijk in je marges snijdt en toch aantrekkelijk blijft voor je kopers. En dit is iets wat je goed zult willen aanpakken. Studies hebben aangetoond dat verzend- en afhandelingskosten de belangrijkste factoren zijn waardoor winkelwagentjes worden verlaten.

Met deze informatie in gedachten, bekijken we de drie meest voorkomende verzendmogelijkheden en de voor- en nadelen van elk.

Wat is de verzendstrategie van je ShopFactory webwinkel?

Wat is de verzendstrategie van je ShopFactory online winkel?

Optie A: Reken aan wat je in rekening wordt gebracht

In ShopFactory is het mogelijk om real-time aanbieders van verzendingen in te stellen. Met andere woorden, je klanten betalen min of meer precies wat jij zou betalen om de producten te laten verzenden (Zoals: Sendcloud / FedEx / DHL / UPS). Met andere woorden, als een klant bij de kassa komt, voert hij de adresgegevens in van waarheen hij zijn bestelling wil laten verzenden, en de calculator doet de rest. Er zijn altijd kleine afwijkingen die kunnen voorkomen. Maar in de meeste gevallen kun je uiteindelijk quitte spelen tussen de verzendingskosten die je int en wat je uiteindelijk moet betalen om het pakket te verzenden.

Optie B: gratis verzending aanbieden

Gratis verzending aanbieden - meestal alleen voor binnenlandse bestellingen - is een trefzekere manier om de aandacht van je klant te trekken. Maar, afhankelijk van je marges, kan het ook potentieel in je winst snijden. Dat gezegd hebbende, een marketing optie die 'Gratis verzending' op je website toont, kan een belangrijk voordeel zijn ten opzichte van concurrenten die niet dezelfde stimulans bieden. Als je besluit gratis verzending aan te bieden, zul je de kosten moeten opvangen of je productprijzen iets verhogen om ze te dekken. Als je het doorvoert toon het dan trots op je online winkel, zodat kopers weten dat de prijs die ze zien ook de prijs is die ze betalen.

Een snelle tip: Je zou ook kunnen proberen gratis verzending aan te bieden bij een minimum bestelbedrag of een minimum aantal artikelen. Dit zou je gemiddelde orderwaarde moeten opdrijven en je helpen meer winstdollars over te houden om de verzendkosten tegen af te zetten.

Bepalen of je gratis verzending aanbiedt of een minimum drempel vereist komt vaak neer op je marges en de niche waarin je opereert. Als je premium of one-of-a-kind artikelen aanbiedt, is een extra percentage voor verzending en afhandeling in de kosten van je producten verrekenen waarschijnlijk niet zo'n probleem. Maar als je concurreert met Amazon winkeliers waar zowel gratis verzending als de laagste prijzen de norm zijn, is het misschien niet zo'n goed idee om je producten op te waarderen om de verzendkosten te dekken. Hier moet je overwegen om ofwel een andere optie te kiezen, ofwel de kosten voor de verzending van de meeste van je artikelen op je te nemen.

Er zijn echter uitzonderingen.

Grote of bijzonder zware artikelen zoals fitness uitrusting of halters kunnen wat problemen opleveren voor je 'gratis verzending' campagne. Je onderzoek doen en je cijfers kennen over zaken als hoeveel elk van je producten eigenlijk kost om te verzenden, hoe je concurrenten de verzending aanpakken, en je toegestane winstmarge kan je helpen de juiste beslissing te nemen. Het gebruik van een real-time calculator zoals Sendcloud of Packlink kan je veel vertrouwen bij je klanten winnen. Het laat zien dat je je opgegeven verzendkosten niet opblaast of je artikelprijzen verhoogt om de kosten te dekken.

Deze aanpak heeft niet dezelfde overtuigingskracht die 'gratis verzending' wel heeft. Maar het is een gemakkelijke manier om er zeker van te zijn dat je geen verzendkosten aan je inkomsten onttrekt, en dat je klanten de best mogelijke deal krijgen. Dit is ook een goede optie voor zware of te grote zendingen die je niet kunt of wilt laten verzenden in het kader van een actie voor gratis verzending.

Optie C: Vaste tarieven aanbieden

Je derde optie is om een vast tarief aan te bieden voor elk pakket, of vaste tarieven voor gewichtsklassen en ordertotalen. Deze specifieke methode om verzendkosten aan te rekenen vergt een beetje anticipatie, want je moet je gemiddelde kosten voor het verzenden van een pakket berekenen. Dit is een best practice die je toch al zou moeten doen om ervoor te zorgen dat je je klanten niet drastisch te weinig of te veel aanrekent. Als je de juiste kostprijs vindt, zul je waarschijnlijk een beetje over - of onder - de werkelijke verzendkosten zitten, maar uiteindelijk moet het toch gelijk opgaan.

Uitzoeken welk forfait voor jou werkt, en of je het op ordertotalen of gewichtsreeksen moet doen, vergt wat testen. Gelukkig bieden enkele vervoerders zoals de USPS wel een paar verschillende maten flat rate dozen aan, en als je bijzonder kleine, maar zware voorwerpen hebt, kan het profiteren van de kostenbesparingen van kubusvormige verzendprijzen helpen om je flat rates in een comfortabele range te brengen. Natuurlijk is elke ShopFactory online winkel anders, en alleen door te testen kun je uitvinden wat voor jou het beste werkt.

Je moet de statistieken over je producten en de beste manieren om ze te verzenden te weten komen om een zo strategisch mogelijke beslissing te kunnen nemen. Dit is waar extra apps je kunnen helpen informatie en alternatieven te vinden (zowel met vervoerders als met methoden) waar je eerder misschien geen toegang toe had.

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave