Webwinkel software voor MKB

Dicht de lekken in het afrekenproces van je webwinkel

Heb je er genoeg van om verlaten winkelwagens (afrekenprocessen) zich te zien opstapelen? Kom meer te weten over de vermijdbare oorzaken van omzetverlies en de beste manieren om je afrekenproces te stroomlijnen. Er bestaat niet zoiets als een halve bestelling. Verlaten winkelwagentjes combineren de opwinding dat je een product hebt aangeboden waar kopers belangstelling voor hebben met de teleurstelling dat je onderweg iets hebt gedaan om die belangstelling te doven.

Er is tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar de belangrijkste oorzaken van het afhaken tijdens het afrekenproces in webwinkels. Veel factoren van winkelwagenverlating liggen buiten de controle van een winkelier, en moeten beschouwd worden als deel van de psychologische problemen van online zaken doen. Als een potentiële koper niet zeker weet of hij klaar is om te kopen, of als hij het winkelwagentje gebruikt als een manier om de prijs te controleren of een verlanglijstje op te stellen, dan kan je afrekenproces weinig doen om die persoon te converteren. Maar hoe zit het met de andere factoren?

Hier zijn de belangrijkste factoren in het afrekenproces en hoe je ze met heel eenvoudige veranderingen kunt oplappen.

Dicht de lekken in het afrekenproces van je webwinkel

1. Vermijd complexiteit

Onze door het internet veroorzaakte korte aandachtsspanne verdwijnt niet plotseling als we onze creditcards tevoorschijn halen. Een vervelend, ingewikkeld afrekenproces schrikt potentiële kopers af en bedreigt je verkoop. Een bestelformulier van één pagina is zo eenvoudig als het maar kan, en het zou je eerste keus moeten zijn om het probleem te bestrijden. Maar omdat er geen ander alternatief is voor de noodzaak van informatie op meerdere pagina's, is de op een na beste optie om afrekenproces indicatoren te geven zoals ShopFactory 14 dat nu doet. Stappen zoals 'Verzending > Leveringsopties > Facturering > Bestelling controleren > Bestelling bevestigen' houden kopers bewust van de stap die ze nu afronden en hoeveel stappen ze nog te gaan hebben. Bekijk hoe je de velden in je Shopfactory winkel kunt bewerken.

2. Te veel informatie vragen

Met andere woorden: ellenlange formulieren die te veel informatie vragen. Zeker, je kunt deze informatie nodig hebben voor toekomstige promotiecampagnes. Maar, geloof het of niet, je zult meer klanten verliezen dan je wint door verjaardagen, huisdiernamen, persoonlijke interesses en andere onnodige informatie te vragen. Hou het simpel! Vraag alleen die informatie die je nodig hebt om het product bij de koper te krijgen.

3. Verzendkosten

De belangrijkste reden voor achtergelaten winkelwagentjes - het grootste lek - zijn de verzendkosten. Zelfs als een webwinkel geen poging doet om deze kosten te verbergen, is het zien van de verzendkosten aan het eind van het afrekenproces het grootste mentale obstakel dat bezoekers ervan weerhoudt klant te worden.

Deze stap is verantwoordelijk voor bijna de helft van alle mislukte transacties. De beste manier om dit lek te dichten is door een drempel in te stellen voor gratis verzending. Ja, het kan in je marges snijden, maar het is een kleinere prijs om te betalen dan een verloren verkoop.

(Lees meer over verzendstrategie)

Als je gratis verzending aanbiedt voor alle bestellingen boven de €100, zul je merken dat bezoekers eerder bereid zijn die €100 te betalen als dat meer producten betekent dan ze zouden hebben als die totale kosten slechts een enkel product en de verzending ervan dekten. Als je je dat niet kunt veroorloven, richt je dan op het toevoegen van waarde aan de verzending op andere manieren, zoals verzending op dezelfde dag. Stem toegevoegde kosten af op toegevoegde waarde.

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave