Webwinkel software voor MKB

Je eigen alternatieve platform voor Amazon, Bol.com en eBay

Haal het meeste uit verkopen op Bol.com, eBay en Amazon maar zorg ervoor dat je ook je eigen alternatieve, onafhankelijke online winkel runt met een krachtige ecommerce oplossing zoals ShopFactory waarmee je naast je eigen website ook je producten op Bol.com, eBay en Amazon kunt verkopen.

Bij ShopFactory geloven we dat het runnen van je eigen, onafhankelijke online winkel een absolute must is. Tenminste als je als online verkoper blijvend succes wilt boeken.

Ja, natuurlijk.

Er zijn tenslotte miljoenen mensen die elke dag hun waren op Bol.com, eBay en Amazon verkopen. Beweren we nu echt dat ze het allemaal fout doen?

Het antwoord is: het hangt ervan af. Van wat ze willen bereiken en hoe bereid ze zijn om met hun toekomst te gokken.

Want de bedrijfsdoelen van Bol.com, Amazon en eBay zijn heel anders dan die van jou. En dat verschil kan van een vestiging op hun portaalsites een hele gok maken.

Laat het me uitleggen.

Je eigen alternatieve platform voor Amazon, Bol.com en eBay

De lokroep om je mee te laten doen

De lokroep om je te overtuigen om mee te doen is dat Bol.com, eBay en Amazon enorme lijsten met klanten hebben.

Je hoeft dus niet zelf op zoek te gaan.

Jouw gok is dat je groot zult worden door massa's producten aan deze klanten te verkopen.

Want Bol.com, Amazon en eBay doen al het werk en jij hoeft alleen maar het geld te incasseren.

En net als bij gokken kan de werkelijkheid heel anders zijn.

Zoals we geleerd hebben van de vele klanten die in de loop der jaren op ShopFactory overstapten nadat ze zich aan de grote jongens gebrand hadden.

Laagste winstmarges

Hoewel er enkele uitzonderingen zijn, gaat het voor de meeste verkopers bij Bol.com, Amazon en eBay om:

  • voortdurend nieuwe productlijnen inkopen en
  • ze te verkopen met zo laag mogelijke winstmarges

Telkens als een product niet meer verkoopt, ga je over op het volgende product, in de hoop dat dat het beter zal doen.

Tot je concurrenten ook voor dat product je beste prijs onderbieden, en je weer naar het volgende product moet (en van de onverkochte spullen in je garage of pakhuis af moet komen door lagere prijzen te bieden dan iemand anders die er nog steeds van droomt winst te maken).

Dat komt omdat Bol.com, Amazon en eBay je actief dwingen je marges tot het uiterste minimum te beperken door je lager geprijsde concurrenten te promoten.

Rechtstreeks op de pagina's waar ook jou producten staan.

Ze maken je concurrenten zelfs attent op je succesvolle producten, door ze te helpen je prijzen te gaan onderbieden.

Waarom doen ze je dit aan?

Omdat Bol.com, Amazon's en eBay's verklaarde doelen NIET zijn om van jou een winstgevende en succesvolle online verkoper met een zekere toekomst te maken.

De laagste prijzen aanbieden

Ze willen gewoon zoveel mogelijk klanten naar hun portaal lokken, door hen de laagste prijzen aan te bieden voor zowat elk product.

Ze doen dit door verkopers te dwingen extreem lage winstmarges te accepteren, zodat de verkopers alle risico's dragen en de portalen alle voordelen.

Of je winst maakt doet er voor hen gewoon niet toe. 

Ze innen immers hun vergoedingen van tot 20% per verkoop van je, of je nu winst gemaakt hebt of niet.

In feite gok je er met elk product dat je op de lijst zet op dat je het goedkoper zult kunnen verkopen dan je concurrenten.

Hun eigen merken bouwen

Het werkt voor Bol.com, eBay en Amazon, want zij zijn geïnteresseerd in het opbouwen van hun eigen merken.

Niet die van jou.

En het werkt, want voor elke verkoper die wordt uitgespuugd na te zijn leeggezogen, komen er genoeg nieuwe verkopers bij, om deze draaimolen draaiende te houden.

Als je dit spel wilt spelen en je speelt het goed, valt er natuurlijk goed geld te verdienen.

Je kunt op het Internet heel wat succesverhalen en adviezen vinden over hoe je succesvol via Bol.com, Amazon of eBay kunt verkopen.

En sommige verkopers, die zich niets aantrekken van wat ze verkopen, hebben een griezelig vermogen om voortdurend nieuwe produktlijnen te vinden vóór iedereen, waardoor ze de curve voor kunnen blijven.

Maar het is interessant om op te merken, dat veel van de succesverhalen online komen van vroeger succesvolle verkopers, die nu als consultant werken om anderen te helpen succesvol te worden door te verkopen op Bol.com, Amazon of eBay.

Maar waarom?

Als ze zo succesvol waren, waarom stopten ze dan met verkopen op Bol.com, Amazon of eBay?

Hit & miss spel

Omdat het een hit and miss spel is dat voor jou moeilijk te controleren is.

Een succes vandaag vertaalt zich niet in een succes morgen.

Dat komt niet alleen door de lage prijs mentaliteit van Bol.com, Amazon en eBay en de kopers die het aantrekt.

Het komt ook omdat alle klanten - zelfs die bij jou kopen - altijd bij Bol.com, Amazon of eBay zullen horen.

Telkens als je een nieuw product op de lijst zet, moet je dus helemaal opnieuw beginnen en gloednieuwe kopers vinden.

Je mag geen contact opnemen met mensen die in het verleden bij je kochten.

En je mag al helemaal geen marketing aan hen bedrijven.

Dat maakt repeat business heel moeilijk te krijgen.

Vooral omdat het soort mensen dat op Bol.com, Amazon of eBay koopt meestal op prijs koopt en geen enkele loyaliteit aan je heeft.

Als ze de volgende keer een product willen dat je in voorraad hebt, en een concurrent is 10 cent goedkoper, lig je eruit.

Ik kocht het op Bol.com

Je kunt ze niet eens een speciale aanbieding doen om ze terug te winnen.

Ze zullen nooit zeggen "Ik kocht dit product in John's online winkel".

Ze zullen zeggen "Ik kocht het op Bol.com".

Je krijgt dus niet eens het voordeel van goede mond-tot-mond reclame.

Om het maar ronduit te zeggen: Bol.com, eBay en Amazon geven je toegang tot honderden miljoenen goedkope kopers, met geen andere manier om hun handel te winnen dan door je producten tegen de laagst mogelijke prijzen aan te bieden.

En er is geen manier om enig succes te laten beklijven, want de klanten worden nooit de jouwe.

Dat is gewoon geen goede basis om een duurzame zaak op te bouwen.

Om dat te doen moet je je winstmarges kunnen beheersen.

En bovenal moet je toegang hebben tot je eigen klanten.

Ook al kost het je meer werk om ze te verwerven, in de eerste plaats.

Je klanten zijn je levensader

Zoals het gezegde luidt: Je klanten zijn je levensader.

Hier is geen kortere weg voor, als je op lange termijn succes wilt denken.

Als je niet met je klanten kunt praten, als je ze niet op de markt kunt brengen en als je ze niet op je eigen productaanbod kunt wijzen, hoe kun je ze er dan van overtuigen dat ze steeds weer bij je moeten kopen?

Of dat je betere service het waard is om extra voor te betalen?

Hoe klanten van Bol.com, eBay en Amazon te stelen

Als je echter je eigen onafhankelijke winkel hebt, dan kun je die zelfs gebruiken om met succes klanten van de grote portalen te stelen.

Een ShopFactory klant verkoopt zijn restvoorraad op Bol.com.

Om van Bol.com kopers zijn eigen klanten te maken, voegt hij bij elke bestelling die hij aflevert een kortingsbon die ze alleen in zijn ShopFactory winkel kunnen gebruiken.

Zo worden Bol.com klanten zijn eigen klanten, die hij in zijn marketing kan betrekken.

Door alleen zijn restvoorraad op Bol.com te zetten, is hij ook beschermd tegen de tactieken die Bol.com gebruikt om verkeer van zijn website te stelen.

Omdat zijn huidige producten alleen in zijn ShopFactory winkel verkrijgbaar zijn

Verkoop verschuift naar Bol.com

Een manier om op Bol.com succes te hebben is met je eigen merk producten. Mits je de verkoopkanalen kunt beheersen.

Zo hoef je je geen zorgen te maken dat je prijzen door andere verkopers onderboden worden.

Maar veel fabrikanten ontdekten dat de verkoop in hun eigen webwinkel naar Bol.com verschoof, nadat ze hun producten op het portaal vermeld hadden.

Plotseling moesten ze vergoedingen betalen voor verkopen die ze eerder in handen hadden gehad.

 Dit gebeurt, omdat Bol.com - op basis van zijn omvang en verkeer - vaak hoger scoort in de resultaten van zoekmachines dan je eigen website.

Het maakt actief gebruik van zijn omvang en zijn kracht in zoekmachines zoals Google om het verkeer van je website te stelen.

Je zult moeten uitrekenen of het voordeel het de moeite waard maakt om al je producten te vermelden of alleen wat specials en restjes.

Gebruik de grote spelers in je voordeel

Dus hoewel verkopen op Bol.com, Amazon of eBay een gok kan zijn, kun je dit ook in je voordeel ombuigen, als je het spel goed weet te spelen.

Met ShopFactory Marketeer kun je producten uit je ShopFactory winkel exporteren, zodat je ze ook op portalen als Amazon en eBay kunt aanbieden.

Je moet zelf beslissen, of dat een tactiek is die de moeite waard is.

We zijn er vast van overtuigd dat je, of je nu op Bol.com, Amazon of eBay verkoopt of niet, je eigen alternatieve, onafhankelijke winkel nodig hebt als je een zekere toekomst voor jezelf als online verkoper wilt opbouwen.

Natuurlijk hoop ik dat je daarvoor ShopFactory zult kiezen.

Maar zelfs als je dat niet doet, vertrouw ik erop dat deze informatie je zal helpen om plannen voor de toekomst te maken.

Het allerbeste,
Steffan Klein
Mede-oprichter van ShopFactory

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave