Webwinkel software voor MKB

Hoe online kopen & in-je-winkel laten afhalen je verkoop kan stimuleren

Webwinkeleigenaren passen tegenwoordig het Collect in Store (Afhalen in winkel) model toe om beter aan de verwachtingen van kopers te voldoen. Koop online, haal af in de winkel - of Collect in Store - is een uitstekende manier om winkelverkeer te stimuleren en offline en online ervaringen te combineren. Voor elke online winkelier met een fysieke locatie is het een handige tactiek, en een die je een voorsprong kan geven op online-only concurrenten zoals Amazon.

De optie, die soms click-and-collect genoemd wordt, heeft tijdens de pandemie een aanzienlijke vlucht genomen. Nu ShopFactory online winkeliers het steeds vaker toepassen, is het essentieel te begrijpen wat dit is en waarom kopers het juist nu verwachten.

Een andere vorm hiervan wordt ook wel "Curbside pick-up" genoemd, wat de norm is geworden voor kopers die haast hebben, en producten willen afhalen zonder hun voertuig te hoeven verlaten als ze bij de winkel aankomen.

Hoe werkt het?

Kopers willen opties en flexibiliteit in hoe ze hun bestellingen willen laten uitvoeren. Ze willen hun bestellingen kunnen afronden of snel en efficiënt terugbrengen. Collect in Store is een oplossing om gemak te bieden door kopers in staat te stellen handig te kiezen welk artikel ze onmiddellijk willen kopen en op welke producten ze willen wachten. Hieronder zie je een typisch klantentraject:

Hoe online kopen & in-je-winkel laten afhalen je verkoop kan stimuleren

Stap 1: Kopers bestellen online via je ShopFactory winkel

Als het om In-Store pickup gaat, moet je extra gemak creëren. In de nieuwste versie van ShopFactory wordt, wanneer een koper bij het afrekenen kiest voor afhalen in je winkel, het formulier 'Afleveradres' automatisch vooringevuld met je winkeladresgegevens.

Om meer te weten over hoe je deze functie activeert lees je de FAQ hier.

Stap 2 : De koper haalt de bestelling op

Kopers kunnen in je fysieke winkel naar een aangewezen online afhaalplaats gaan waar iemand van je team of jijzelf de producten overhandigt. Zoals hierboven vermeld, gaan sommige winkeliers nog een stap verder door afhalen aan de stoep mogelijk te maken - waarbij een koper naar de winkel kan rijden en zijn bestelling in ontvangst kan nemen zonder ooit zijn auto te verlaten. Hoe dan ook, je koper moet vlot door de stappen voor het afhalen van zijn bestelling geleid worden, inclusief het ontvangen van een sms, push melding, of e-mail met snelle en gemakkelijke instructies over waar zijn product in de winkel zal liggen te wachten.

Je kunt dit gemakkelijk bereiken met ShopFactory Webhooks. Bekijk de video die laat zien hoe de webhooks app werkt of laat ons weten hoe we je kunnen helpen je processen te automatiseren, stuur een e-mail naar: sf14@shopfactory.com

8 Extra tips

Hier zijn acht extra tips om de klantervaring voor Store Pickup diensten te verbeteren

  1. Zorg dat kopers ervan weten. Verhoog de bekendheid, en verkoop de voordelen van in-store afhaaldiensten in je winkel. Laat kopers bijvoorbeeld overal op de site van deze optie weten, via headers of banners, en product- en afrekenpagina's.
  2. Sta voorraadbeheer toe op productpagina's
    Voorraadniveaus helpen bij het stimuleren van afhalen in de winkel en kunnen ook nuttig zijn voor de klant bij een algemeen onderzoek online. Zelfs als bezoekers geen artikelen online bestellen, kunnen ze toch naar de winkel gaan in de wetenschap dat ze er kunnen vinden wat ze zoeken. Klik hier om meer te leren over Automatische/Realtime Voorraadbeheer in ShopFactory
  3. Zorg ervoor dat de klant snel kan afhalen. Mits het artikel in voorraad is, laat kopers dan niet te lang wachten op afhaling.
  4. Leg het proces duidelijk uit. Laat de mensen weten hoe het werkt als de producten beschikbaar zijn en wat ze moeten doen als ze naar de winkel komen.
  5. Maak het afhalen gratis!
    Sommige winkeliers brengen wel kosten in rekening voor afhalen in de winkel, maar dit is een vergissing. Probeer in plaats daarvan de nadruk te leggen op de voordelen van de dienst, vooral omdat het kopers in je winkel brengt, waar er dan mogelijkheden voor cross-selling zijn en er veel meer verdiend kan worden dan eventuele bezorgkosten.
  6. Geef de afhaaloptie duidelijk aan op de pagina met het winkelmandje
    Als kopers de optie nog niet gezien hebben, zal dit hen ertoe aanzetten. Het biedt ook een waardevol alternatief als ze de verzendkosten te hoog vinden.
  7. Zorg ervoor dat je winkel op mobiele apparaten goed werkt
    Mobiel is een vitale schakel in je multichannel marketing strategie, want kopers gebruiken tegenwoordig vooral hun telefoon om tijdens het winkelen naar producten te zoeken en de voorraad te controleren. Met ShopFactory is dit altijd al voor je geregeld!
  8. Stel alternatieve producten voor als artikelen niet op voorraad zijn
    Stel dat iemand zoekt naar een 50-liter aquarium, en het is niet in voorraad. Misschien gaan kopers in plaats daarvan voor een 100-liter versie? Geef ze alternatieven met ShopFactory's "Kruispromoties" hulpmiddel en de functies voor verwante producten.

Als kopers in de winkel hun bestellingen gaan afhalen, zullen ze hoogstwaarschijnlijk beginnen rond te kijken en naar meer producten snuffelen. Of ze kunnen vergeten zijn nog iets aan hun winkelwagentje toe te voegen dat ze nodig hebben. In alle opzichten is dit de perfecte gelegenheid voor meer upsells. Het verzenden van bestellingen tot aan de voordeur van kopers kan duur zijn, met arbeids- en verpakkingskosten die snel oplopen. Je kunt besparen op de laatste-mijl-verzending als kopers de artikelen in je winkel afhalen en toch een snelle, gratis verzendmogelijkheid bieden.

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave