Webwinkel software voor MKB

Gratis adverteren op Google Shopping: Google rolt wereldwijd gratis productadvertenties uit

Gratis Google Shopping advertenties worden vanaf half oktober 2021 wereldwijd beschikbaar voor winkeliers. Het lijkt erop dat Google besloten heeft kooplieden wat kerstcadeautjes te komen geven, vlak voor het drukste e-commerce seizoen van het jaar.

Klik hier om te lezen hoe je je producten aan Google Shopping kunt toevoegen.

Dit artikel zal een paar vragen beantwoorden over de gratis winkeladvertenties van Google Shopping.

Het "WAAROM" achter gratis Shopping advertenties

Om de impact te begrijpen die Google's beslissing kan hebben op eigenaars van online winkels, kopers, en de e-commerce markt - laten we de mogelijke redenen waarom Google een stap in de richting van gratis shopping advertenties zette eens nader bekijken.

Gratis adverteren op Google Shopping: Google rolt wereldwijd gratis productadvertenties uit

Om bedrijven te helpen tijdens de pandemie

Het is geen geheim dat de pandemie invloed heeft gehad op de inzet van gratis shopping advertenties. Google's president van commercie (Bill Ready), gaf toe dat Google besloot de uitrol te versnellen in de hoop worstelende bedrijven te helpen overeind te blijven in moeilijke tijden.

Versterking van Google's positie tegenover Amazon

Google en Amazon strijden al jaren om e-commerce dominantie. Gratis productadvertenties werden "uitgevonden" als onderdeel van een lange-termijn strategie om met Amazon te concurreren. Dit geeft eigenaars van online winkels een goede reden om te geloven dat gratis productadvertenties hier zullen blijven - ook lang nadat we het coronavirus helemaal vergeten zijn.

Verlaging van de instapdrempel voor nieuwe eigenaars van online winkels

Hoe gemakkelijker het is om in Google reclame te stappen, hoe meer winkeliers aan boord zullen springen. Google verdient misschien niet veel geld aan deze nieuwe handelaren vanaf het begin. Het is echter aannemelijk dat online winkeliers na verloop van tijd betaalde advertentiemogelijkheden zullen gaan gebruiken, op zoek naar meer exposure.

...want gegevens zijn macht

Nu gegevens de valuta van onze tijd worden, is de invoering van gratis productvermeldingen een briljante zet van Google. Meer online winkeliers die hun producten op Google Shopping tonen betekent dat meer kopers zullen komen snuffelen in een ruimere keuze van producten. De twee samen betekenen meer waardevolle gegevens voor Google om zijn eCommerce platform en andere producten te laten groeien en ontwikkelen.

Waar vind je gratis productadvertenties?

Google Surfaces

De pas aangekondigde gratis productadvertenties zijn productadvertenties die gratis zullen verschijnen in het Google Shopping tabblad. En voorlopig - alleen daar. De winkelcarrousel op de SERP, Youtube, en andere winkellocaties blijven gereserveerd voor betaalde advertenties.

Maar de gratis advertenties zullen zich in de toekomst waarschijnlijk uitbreiden. Om gratis winkeladvertenties te gebruiken, moet je "Oppervlakken op Google" inschakelen, een verzamelnaam voor digitale ruimtes zoals Google Afbeeldingen, Shopping Tab, en Google Lens. Dit kan aangeven waar vervolgens gratis advertenties verschijnen.

Wie kan zijn producten gratis aanbieden & waar?

Elke handelaar die fysieke goederen verkoopt kan profiteren van gratis productvermeldingen. De wereldwijde uitrol werd pas half oktober aangekondigd. Dit zal waarschijnlijk geleidelijk gebeuren, dus niet in alle landen waar Google Shopping beschikbaar is zullen meteen product listings gebruikt worden.

Hoe zien de gratis productvermeldingen eruit?

Gratis Google Shopping Ads zijn niet veel anders dan betaalde Shopping Ads. Ze bevatten allebei dezelfde advertentie-componenten als afbeelding, producttitel, prijs, en optionele informatie zoals productbeoordeling of gratis verzendlabel.

Wat gratis productadvertenties onderscheidt van betaalde advertenties zijn:

Locatie - gratis advertenties verschijnen onder de betaalde advertenties

Weergave - terwijl voor desktop het verschil nauwelijks merkbaar is, wordt het voor mobiel interessanter. Afhankelijk van de categorie geeft Google producten anders weer. Zo kan het bijvoorbeeld meer ruimte geven aan de productafbeelding voor kleding en meer ruimte voor de beschrijving voor technische artikelen.

Vergelijking per winkel functie - kopers kunnen nu bij het doorbladeren van gratis aanbiedingen de prijs van het product per winkel direct op de gegeven aanbieding vergelijken. Dit zal de weegschaal waarschijnlijk doen doorslaan in het voordeel van de winkels die de beste prijs bieden. Het zorgt ook voor een meer shopper-vriendelijke ervaring, waardoor meer gebruikers aangemoedigd worden het Shopping Tabblad te bezoeken.

Hoe te beginnen met gratis Shopping advertenties

Je moet je producten in Merchant Center importeren en het "Oppervlakken op Google" programma activeren om aan de slag te kunnen.

Vereist:

- Google Merchant Center account

- Productfeed/Producten geïmporteerd in GMC

Om je productfeed in ShopFactory te maken kun je dit artikel lezen.

Niet vereist:

Google Ads account

Bestaande Merchant Center en Shopping Ads gebruikers:

De meeste handelaren zijn standaard ingeschreven in het programma. Dat betekent dat ze (in de meeste gevallen) in aanmerking komen om Gratis Shopping Ads te gebruiken zodra die in hun verkopende land beschikbaar zijn. Als je al betaalde Shopping advertenties draait, betekent dit dat je je producten al in Merchant Center geïmporteerd hebt. Als je je producten nog niet hebt toegevoegd, is de volgende stap ze handmatig te importeren of een productfeed toe te voegen.

Dat is het! Dat is alles wat je hoeft te doen om te beginnen met het adverteren van je producten in de gratis advertentieruimte.

Breng je shop tot leven met ShopFactory.
ShopFactory is de makkelijke manier om een mobielvriendelijke webwinkel te maken.

Mobiele weergave