Voordat je een eigen webwinkel kunt beginnen, moet je bepalen wat je wilt gaan verkopen in je webwinkel — en waar je die producten vandaan haalt. Zelfs ShopFactory kan die beslissing niet voor jou maken.
Ontdek hoe je de meest gemaakte fouten door webwinkel start-ups kan vermijden en hoe je de producten kan vinden die jij wil verkopen...
Talloze mensen die zaken doen op het internet hebben financiële vrijheid en onafhankelijkheid gevonden door hun eigen webwinkel op te zetten.
In sommige gevallen begonnen ze hun webwinkel als een uitbreiding van een al bestaande fysieke winkel, in andere gevallen zagen ze een kans om een online bedrijf op te zetten met lage drempelkosten en gingen ervoor.
Op een gegeven moment moesten ze allemaal bepalen wat ze online wilden verkopen. Sommigen gingen voor een hobby als scrapbooking of fotografie, anderen kozen voor een hardere aanpak en gingen op zoek naar een groep producten om aan te bieden.
Is de ene aanpak beter dan de andere? Niet echt, zolang je je maar goed voorbereidt en een goed business plan opzet.
Hobbyisten die hun hobby in een bedrijf willen veranderen lopen vaak tegen de muur op omdat ze hun bedrijf behandelen alsof het nog steeds de hobby is. Hierdoor is er op het internet veel advies te vinden over hoe je nooit maar dan ook nooit je hobby in een bedrijf zou moeten veranderen, omdat alles dan mis zou gaan.
Je hebt echter een passie die anderen moeilijk kunnen nabootsen, omdat je houdt van wat je verkoopt. Als je deze passie kan doorzetten en je webwinkel draaiende houdt als een echt bedrijf, dan is er geen enkele reden waarom je niet succesvol zou zijn.
Als je echter alleen maar winst wil maken en het je niet echt kan schelen wat je verkoopt, dan ben je flexibeler, al moet je je nog steeds goed voorbereiden. Je moet bereid zijn te leren over de producten die je uiteindelijk besluit aan te bieden in je webwinkel.
Het is tenslotte zo dat je diensten moet leveren aan je klanten als je sales wilt opbouwen, en hierbij hoort het beantwoorden van vragen van je klanten over je producten. En hoewel ShopFactory je website aantrekkelijk en makkelijk navigeerbaar kan maken, kan het niet de e-mails van je klanten voor je beantwoorden.
Je producten simpelweg zo goedkoop mogelijk aanbieden is geen goed bedrijfsmodel, aangezien er altijd iemand een paar cent goedkoper zal zijn. Dit is de reden dat eBay en Marktplaats zulke lastige bedrijfsomgevingen zijn.
Hoe bepaal je wat je wil verkopen? Het is misschien een beter begin om te kijken wat je het beste niet kan verkopen.
Verkoop niet wat iedereen al verkoopt, hier is de concurrentie moordend.
Ga vooral niet voor producten die je in elk grote warenhuis kan kopen. Dvd's, boeken, grote kledingmerken en vergelijkbare producten zijn moeilijk te verkopen, aangezien er weinig is wat je als verkoper kan toevoegen.
Mensen zijn bekend met deze producten, hebben weinig tot geen vragen en hebben er geen enkel probleem mee om ze te kopen bij een grote winkelketen zonder enig advies of online zoektocht.
Als je echter advies nodig hebt voordat je iets aanschaft, dan zijn de grote winkelketens niet waar je wilt zijn. Hun verkoopmedewerkers weten vaak minder dan jij over de producten en zullen je misschien zelfs misleidend advies geven.
Dit is waar jij en je webwinkel toegevoegde waarde scheppen en orders scoren.
Veel mensen gaan tegenwoordig het internet op om producten te vinden en te onderzoeken. Als jouw webwinkel dit product heeft en de benodigde informatie biedt via een professionele webwinkel, dan is er geen enkele reden waarom ze het niet van je kopen.
Tenzij je prijzen onredelijk veel hoger zijn dan die van de concurrent.
Dat is dus een ander punt wat behandeld moet worden. Voordat je bepaalt wat je wilt verkopen, moet je ook bepalen welke prijs je zal moeten rekenen om het winstgevend te maken.
Dit is niet een simplistische berekening die je zomaar maakt op basis van “Oh, ik hoef geen winkelpand te huren, dus mijn kosten zijn lager en de prijzen dus ook.”
Je zal erachter moeten komen bij wie je je producten in gaat kopen en voor welke prijs. Ook moet je ontdekken hoe veel je webwinkel software kost en de daarbijkomende kosten zoals hosting, betaalopties.
Dit is niet al te moeilijk, maar kost wel wat tijd en moeite. Het kan je ook van gedachten doen veranderen, als je de producten niet goedkoop genoeg kan inkopen om te concurreren.
Hoe komt dit?
Een fabrikant maakt een product en verkoopt het aan een groothandel. Deze groothandel kan de producten vervolgens direct doorverkopen aan winkeleigenaren of met lokale distributeurs werken. Dus voordat jij het product in handen krijgt, is het al door meerdere winstlagen gegaan.
Een grote winkelketen kan vaak rechtstreeks inkopen bij de groothandel. Dit neemt vaak minstens één winstlaag weg, en soms zelfs meerdere. Het resultaat hiervan is dat de grote winkel deze producten voor een lagere prijs aan kan bieden dan jij, ondanks de hogere kosten om hun winkel te draaien. Omdat ze ook al een grote afzet hebben door de grote hoeveelheid klanten, kunnen ze een grotere korting regelen bij de groothandel.
Jij hebt aan de andere kant zeer lage overheadkosten, maar moet waarschijnlijk meer betalen voor de inkoop.
Dit is waarom het zo belangrijk is dat je zo dicht mogelijk bij de bron van het product komt. Des te dichter je erbij komt, des te beter je inkoopprijs zal zijn, en des te hoger je winstmarge wordt.
De spullen die iedereen verkoopt zijn vaak afkomstig van grote fabrikanten die de spullen niet direct aan je door willen verkopen. Zelfs hun groothandels willen het vaak niet rechtstreeks aan je aanbieden, en misschien zelfs niet eens de lokale distributeurs. (Zie “Waar haal ik de producten vandaan om te verkopen in mijn webwinkel?” voor meer informatie hierover).
En als je verder van de bron gaat, wordt het product weer duurder.
Maar zelfs als je meer moet betalen om de producten te krijgen, zullen je overheadkosten alsnog lager zijn. Dus het kan zelfs zo zijn dat je een betere prijs weet te vragen dan de grote winkelketens, afhankelijk van welk product je aanbiedt.
Dit is waarom het zo belangrijk is om je onderzoek te doen.
Hierdoor wordt er ook vaak geadviseerd om een internetbedrijf te beginnen dat een bepaalde niche exploiteert.
Maar wat is zo’n niche precies?
Dit zijn over het algemeen producten die niet iedereen aanbiedt, of een categorie of groep producten die je niet gemakkelijk bij elkaar kan vinden.
Een niche hoeft dus NIET per sé een kleine markt te zijn.
Goede voorbeelden hiervan zijn deze webwinkels die strandmanden en sandboards aanbieden.
Er zijn veel verschillende soorten niches te bedenken, sommige zijn groter dan anderen en sommige hebben meer of minder concurrentie. Ongeacht wat je verkoopt zal er echter altijd een ding zijn: concurrentie. Dit hoort bij het runnen van een winkel, of hij nou online staat of langs een winkelstraat.
Als je eenmaal een markt, een niche of een hobby hebt gekozen voor je webwinkel, probeer dan te bepalen welke andere producten misschien zouden passen bij dit aanbod.
Je zal snel een interessante webwinkel in elkaar kunnen zetten voor je klanten.