Waar haal ik de producten vandaan om te verkopen in mijn webwinkel?

Heb je je ooit afgevraagd hoe je aan de producten moet komen die je wilt verkopen in je webwinkel? Als je een webwinkel wil beginnen, maar nog geen leveranciers hebt gevonden, dan wordt het hoog tijd om de handen uit de mouwen te steken.

Zonder leveranciers kan je niet weten hoeveel je moet betalen voor je producten. Vervolgens kan je ook niet weten hoeveel winst je kan maken of zelfs of je überhaupt wel winst kan maken. Goed plannen wordt min of meer onmogelijk.

Om van een idee voor een webwinkel naar het runnen van een daadwerkelijke webwinkel te gaan moet je een aantal stappen ondernemen. Een van de belangrijkste stappen is het vinden van betrouwbare leveranciers voor je producten.

Pas op voor nepleveranciers

Het draaiende houden van een webwinkel is een serieuze zaak. Veel mensen denken echter dat ze rijk en onafhankelijk worden als ze simpelweg een webwinkel ‘openen’. Hierdoor zijn ze altijd op zoek naar de makkelijkste manier om een webwinkel te openen en hun producten in te kopen. Fraudeurs weten dit ook, en zijn meer dan bereid om deze ambitieuze handelaren te tillen voor elke cent die ze kunnen krijgen.

Een van de meest voor de hand liggende technieken voor deze fraudeurs is om een nepleverancier te worden; een bedrijf dat doet alsof het een fabrikant of groothandel is, maar eigenlijk veel lager in de voedselketen zit, en soms zelfs helemaal aan het einde, na talloze winstlagen. Ze beloven allerlei dingen terwijl ze in feite de winstmarges van de handelaar afbreken, en in sommige gevallen zelfs producten aan ze verkopen voor meer dan de consumentenprijs.

Dit was natuurlijk niet mogelijk geweest als de toekomstige webwinkeleigenaar zijn onderzoek had gedaan. Door de weg van de minste weerstand te nemen houden start-ups niet alleen zichzelf terug, maar kunnen ze soms ook hun hele bedrijf de nek omdraaien.

Vertrouwde partner

Je leverancier moet je vertrouwde partner zijn, niet een verdacht figuur in een steegje die je portemonnee maar al te graag leegt.

Als je “Wat ga je verkopen in je webwinkel en waar koop je de producten?” hebt gelezen, dan weet je al hoe je producten moet vinden die je aan wilt bieden in je webwinkel. Nu is het de vraag hoe je deze producten in kan kopen van een betrouwbare bron.

Voordat je hier echter aan kan beginnen moet je je bedrijf eerst officieel registreren. Dit is meestal een vrij gemakkelijk en goedkoop proces.

Het is wel een extreem belangrijke stap. Als je je bedrijf geregistreerd hebt, dan heb je een officieel geregistreerde bedrijfsnaam en een registratienummer en/of een BTW-nummer (dit verschilt van land to land). Met deze informatie kan je nu contact opnemen met groothandelaren en distributeurs.

Distributeurs, groothandels en fabrikanten met een goede reputatie zullen ALLEEN iets met je te maken willen hebben als je een geregistreerd bedrijf hebt. Andersom geldt dus ook: als iemand bereid is goederen aan je te leveren zonder te verifiëren of je een geregistreerd bedrijf bent, dan is de kans groot dat hij niet te vertrouwen is.

Groothandelspartijen

Helaas doet een registratienummer niet alle deuren voor je open. Je succes is ook voor een groot deel afhankelijk van de hoeveelheid producten die je wilt inkopen als je je webwinkel opent. Veel groothandels verkopen alleen maar goederen in groothandelspartijen; ze gaan niet speciaal voor één klant kleinere hoeveelheden uit dozen halen. Je neemt de hele doos of je neemt niks.

Dit is natuurlijk een logische stap voor de groothandelaar, aangezien het veel minder werk kost om een hele doos te verkopen dan om de doos op te splitsen tussen klanten. Er valt meer geld te verdienen en het is arbeidsintensiever, dus zeker geen moeilijke beslissing om te nemen.

Maar het draait niet alleen om het geld. De beslissing om alleen maar groothandelspartijen aan te bieden beschermt je als winkeleigenaar. Waarom zou iemand producten van jou kopen als ze ook rechtstreeks naar de groothandel kunnen gaan?

Een andere manier om winkeliers te beschermen is een minimumwaarde voor orders. Dit maakt het ook moeilijker voor consumenten om dingen te kopen van groothandels and distributeurs.

Aangezien de meeste consumenten alleen maar kleine hoeveelheden van iets kopen en niet ingeschreven staan als bedrijven, kunnen ze niet kopen van groothandels. Zonder deze bescherming zou er geen plaats voor je zijn in de voedselketen.

Ontdek een bedrieger

Dus hoe ontdek je een bedrieger? Ze vragen je niet om je bedrijfsgegevens of BTW-nummer en zullen producten aan je verkopen in consumentenhoeveelheden voor opgepompte prijzen. Ze laten je bijna geen winstmarge over (oftewel als je het product voor dezelfde prijs of goedkoper van vinden op het internet, dan weet je dat er iets mis is). Het is ook mogelijk dat ze maandelijkse tarieven in rekening brengen om je een lijst van producten en prijzen aan te bieden. Geen enkele goede groothandel doet dit.

Met deze kennis op zak kan je nu op zoek gaan naar echte leveranciers. Om te beginnen ga je naar de bovenkant van de voedselketen. Kijk op de verpakking van het product dat je wilt verkopen en ontdek wie de leverancier is. Pak daarna gewoon de telefoon en bel ze op. Vraag naar de verkoopafdeling en vraag ze wie de distributeur in jouw regio is.

Zodra je weet wie de distributeur is, kan je contact me hen opnemen om te zien of ze bereid zijn aan jou te leveren en onder welke voorwaarden. Soms doen ze dit wel, soms doen ze dat niet en soms sturen ze je door naar een distributeur lager in de keten die beter past bij het formaat van je bedrijf.

Het opzetten van een webwinkel is echt zo simpel. Zodra je de distributeur kent kan die je ook helpen met het inkopen van andere producten, of het nou van hen is of van andere distributeurs die ze kennen.

Vakbeurzen

Een andere manier om echte distributeurs te vinden is door naar vakbeurzen te gaan die niet toegankelijk zijn voor het gewone publiek. Bezoek handwerkbeurzen, waar je talloze kleine fabrikanten kan vinden die wellicht met je willen werken om een groter publiek te bereiken. Praat tegen de verkopers en ontdek wie de fabrikant is, misschien is het wel dezelfde persoon.

Het is altijd slim om na te kijken of een leverancier echt is door het bij de fabrikant na te vragen als je het niet zeker weet, ongeacht het formaat van je bedrijf.

Dropshipping

Dus hoe begin je je eigen webwinkel als je niet genoeg geld hebt om groot te investeren in je droom? Je begint met minder winst, dat is tenminste de gedachte achter dropshipping.

In plaats van het zelf opslaan van je producten stuur je je bestellingen door naar je dropshipper, en zij sturen het op naar de klant. Het enige wat je hoeft te doen is je webwinkel maken, het vullen met producten van de dropshipper en je website marketen.

Te goed om waar te zijn? Dat is het meestal ook.

Een aantal bedrijven met lijsten van dropshippers brengen maandelijkse tarieven in rekening om je toegang te geven tot lijsten met producten en prijzen. Veel potentiële webwinkeleigenaren die dit pad af zijn gegaan ontdekten al snel dat de producten vaak duurder waren dan de consumentenprijzen op het internet.

Om echte betrouwbare dropshippers te vinden moet je dezelfde methode gebruiken als bij gewone leveranciers, maar om dropshippers vragen. Echte dropshippers vragen je om je bedrijfsgegevens, aangezien ze nog steeds groothandels zijn en dus alleen aan bedrijven verkopen.

Vraag naar referenties

Vraag de dropshipper om klantreferenties en bestel een product bij een van hun resellers via een vriend, om te zien hoe goed hun systeem werkt. Het is immers zo dat als je dropshipping gebruikt jij het product niet op voorraad hoeft te hebben en niet hoeft te verzenden. De klant houdt echter wel jou verantwoordelijk voor het verloop van het proces.

Onthoud dat je bij het vormen van je leveranciersnetwerk daadwerkelijk moet praten met de mensen waarmee je werkt. Je reputatie, je inkomen en je mogelijkheid tot groei zijn afhankelijk van hun steun.

ShopFactory maakt het gemakkelijk om je webwinkel te bouwen, maar er bestaat geen software die jou kan vervangen als de drijfveer achter het succes van je bedrijf.